SĂ„ kan dieselpriset slĂ„ – dyrare mat och brist pĂ„ varor

Priset pÄ diesel har stigit med tvÄ kronor pÄ mindre Àn tvÄ mÄnader och med sex kronor pÄ ett Är. "Det kan bli katastrof för en del Äkerier" sÀger Lars Nilsson, vd för tvÄ Äkerier i Vimmerby.

"Det har blivit vÀldigt dyrt och det pÄverkar mig privat. Man kan inte köra lika mycket bil men det Àr kanske bra pÄ ett sÀtt. Jag bor i stan och kan Äka kollektivt sÄ jag klarar mig", sÀger Conny Westman som tankar i Vimmerby om de höga brÀnslepriserna.

"Det har blivit vÀldigt dyrt och det pÄverkar mig privat. Man kan inte köra lika mycket bil men det Àr kanske bra pÄ ett sÀtt. Jag bor i stan och kan Äka kollektivt sÄ jag klarar mig", sÀger Conny Westman som tankar i Vimmerby om de höga brÀnslepriserna.

Foto: Johannes Widergren

Vimmerby2021-10-12 17:30

– Till sist landar det alltid pĂ„ konsumenterna och jag tror att det först kommer att mĂ€rkas pĂ„ dagligvaror som till exempel livsmedel som blir dyrare först. Sen blir det samma sak för virke eller vad det nu Ă€r man transporterar, sĂ€ger Lars Nilsson.

Han Ă€r vd för Hans Nilssons Åkeri AB och Anders Tankservice AB i Vimmerby. TvĂ„ företag med olika förutsĂ€ttningar att möta de skenande brĂ€nslekostnaderna.

– Det Ă€r viktigt vilka avtal man har med kunderna. Hans Nilssons Åkeri har frĂ€mst korta avtal för brĂ€nsleindex. I Anders Tankservice Ă€r det mer vanligt med lĂ„nga avtal pĂ„ ett Ă„r, dĂ„ kommer kanske prisjusteringen nĂ€r priset gĂ„tt ner igen. Det gör att det Ă€r en tuff tid dĂ€r nu. Inköpspriset pĂ„ brĂ€nsle kan ingen göra nĂ„got Ă„t. Vi Ă€r i hĂ€nderna pĂ„ oljebranschen nu och om tio Ă„r i hĂ€nderna pĂ„ elbolagen, menar han.

Åkeriets tyngre lastbilar drar mellan fyra och fem liter brĂ€nsle milen. Det gör att en frakt till Stockholm kostar nĂ€ra 500 kronor mer i dag Ă€n i mitten av augusti.

– Vi tar ungefĂ€r ut en transportkostnad pĂ„ 200 kronor milen och beroende pĂ„ villkoren i avtalen Ă€r mellan 20 och 35 procent av det för brĂ€nslekostnaden, dĂ€rför Ă€r det vĂ€sentligt att kunna föra den stigande kostnaden vidare till kunden som i sin tur för det vidare till sina kunder, sĂ€ger han.

Vad leder fortsatt höga priser till för er?

– Det blir en segregering. I Hans Nilssons Åkeri kommer vi att vĂ€lja bort olönsamma transporter. Vi kan inte överge de lokala kunder vi har i byggbranschen. Det leder i sin tur till att en del företag kommer att fĂ„ svĂ„rt att fĂ„ ut sina varor och produkter och dĂ„ kan det bli brist pĂ„ en del varor. Men vilka och nĂ€r Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt att sĂ€ga, det Ă€r ett komplext system, sĂ€ger Lars Nilsson.

Anders Fransson Àr vd för Nilsbuss i Vimmerby som ocksÄ Àr beroende av priset pÄ brÀnsle, att de kör pÄ biobrÀnslen som RME och HVO spelar ingen roll menar han.

– Det styrs ocksĂ„ av dieselpriset. Vi kör upp 70 000 till 80 000 liter i veckan, sĂ„ det Ă€r inte alls bra nĂ€r det blir snabba ryck som nu. Vi har visserligen indexreglerade avtal, men det kan ta tre-fyra mĂ„nader innan en sĂ„n prisjustering slĂ„r igenom, sĂ€ger han.

Vad innebÀr fortsatt skenande priser för Nilsbuss?

– I lĂ„nga loppet drabbar det kunderna med dyrare biljettpriser och resor och dĂ„ kanske fĂ€rre vill resa och dĂ„ drabbar det oss ocksĂ„.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!