Så kan dieselpriset slå – dyrare mat och brist på varor

Priset på diesel har stigit med två kronor på mindre än två månader och med sex kronor på ett år. "Det kan bli katastrof för en del åkerier" säger Lars Nilsson, vd för två åkerier i Vimmerby.

"Det har blivit väldigt dyrt och det påverkar mig privat. Man kan inte köra lika mycket bil men det är kanske bra på ett sätt. Jag bor i stan och kan åka kollektivt så jag klarar mig", säger Conny Westman som tankar i Vimmerby om de höga bränslepriserna.

"Det har blivit väldigt dyrt och det påverkar mig privat. Man kan inte köra lika mycket bil men det är kanske bra på ett sätt. Jag bor i stan och kan åka kollektivt så jag klarar mig", säger Conny Westman som tankar i Vimmerby om de höga bränslepriserna.

Foto: Johannes Widergren

Vimmerby2021-10-12 17:30

– Till sist landar det alltid på konsumenterna och jag tror att det först kommer att märkas på dagligvaror som till exempel livsmedel som blir dyrare först. Sen blir det samma sak för virke eller vad det nu är man transporterar, säger Lars Nilsson.

Han är vd för Hans Nilssons Åkeri AB och Anders Tankservice AB i Vimmerby. Två företag med olika förutsättningar att möta de skenande bränslekostnaderna.

– Det är viktigt vilka avtal man har med kunderna. Hans Nilssons Åkeri har främst korta avtal för bränsleindex. I Anders Tankservice är det mer vanligt med långa avtal på ett år, då kommer kanske prisjusteringen när priset gått ner igen. Det gör att det är en tuff tid där nu. Inköpspriset på bränsle kan ingen göra något åt. Vi är i händerna på oljebranschen nu och om tio år i händerna på elbolagen, menar han.

Åkeriets tyngre lastbilar drar mellan fyra och fem liter bränsle milen. Det gör att en frakt till Stockholm kostar nära 500 kronor mer i dag än i mitten av augusti.

– Vi tar ungefär ut en transportkostnad på 200 kronor milen och beroende på villkoren i avtalen är mellan 20 och 35 procent av det för bränslekostnaden, därför är det väsentligt att kunna föra den stigande kostnaden vidare till kunden som i sin tur för det vidare till sina kunder, säger han.

Vad leder fortsatt höga priser till för er?

– Det blir en segregering. I Hans Nilssons Åkeri kommer vi att välja bort olönsamma transporter. Vi kan inte överge de lokala kunder vi har i byggbranschen. Det leder i sin tur till att en del företag kommer att få svårt att få ut sina varor och produkter och då kan det bli brist på en del varor. Men vilka och när är väldigt svårt att säga, det är ett komplext system, säger Lars Nilsson.

Anders Fransson är vd för Nilsbuss i Vimmerby som också är beroende av priset på bränsle, att de kör på biobränslen som RME och HVO spelar ingen roll menar han.

– Det styrs också av dieselpriset. Vi kör upp 70 000 till 80 000 liter i veckan, så det är inte alls bra när det blir snabba ryck som nu. Vi har visserligen indexreglerade avtal, men det kan ta tre-fyra månader innan en sån prisjustering slår igenom, säger han.

Vad innebär fortsatt skenande priser för Nilsbuss?

– I långa loppet drabbar det kunderna med dyrare biljettpriser och resor och då kanske färre vill resa och då drabbar det oss också.

   Dieselpriset och indexregleringarna är ett komplext system, säger Lars Nilsson, vd för två åkerier i Vimmerby. Han tror att följden kan bli både brist på vissa varor och högre priser på det mesta från mat till virke.
Dieselpriset och indexregleringarna är ett komplext system, säger Lars Nilsson, vd för två åkerier i Vimmerby. Han tror att följden kan bli både brist på vissa varor och högre priser på det mesta från mat till virke.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!