– Det var ett bekymmer med busåkning och vi ville kolla med ungdomarna vad vi kunde göra tillsammans åt det. Vi bjöd in till möten och en sak som de sa var ”vi vill ha någonstans att meka och kunna träffas.”, berättar Anders Degerman, folkhälsosamordnare om hur projektet som mynnade ut i föreningen Brum startade.
Projektet gav ungdomarna tillgång till ett garage och där fick de vara så länge de inte buskörde.
– I början skulle vi bygga en projektbil, det var det som var tanken. Komma bort från gatan och ha något att göra helt enkelt. I dag åker man in och städar sin bil, skruvar lite eller bara träffas helt enkelt. Har man tråkigt så ses man här, berättar Fredrik Furustål, ordförande i Brum.
Marie Nicholson (M) och Degerman är på besök i garaget för att få råd från föreningen om vad man skulle kunna göra.
Vad kan kommunen göra?
– Vi har ju en plan att vi ska ut och möta ungdomarna på plats och försöka prata med dem och se vad vi kan komma till. För precis som då så handlar det om att fråga vad de vill, säger Nicholson.
Medlemmarna i Brum berättar att garaget blev en viktig mötesplats som gjorde att de höll sig borta från att köra på stan.
Är buskörningen ett tecken på att det finns för få mötesplatser för ungdomar i Vimmerby?
– Kanske är det så. Men det är också svårt att skapa en mötesplats och sen verkligen veta att ungdomarna kommer dit, för att det är minst lika troligt att man sen ändå hittar sina egna mötesplatser som inte kommunen är med i, säger Nicholson.
– Det här problemet har vi sett i ganska många år. Det är Vimmerby kommuns största problem om allmänheten får säga sitt, säger Håkan Karlsson, kommunpolis.
Polisens åtgärder har bland annat bestått i att man skickar brev till a-traktorägare, delar ut böter och gör hembesök hos buskörare, och det är något man kommer att fortsätta med.
Polisen önskar att fler gator skulle stängas av nattetid, vad vinner man på det?
– Det är ytterligare ett verktyg mot den här körningen. Jag vet inte var vi hamnar någonstans men vi jobbar på det för att se hur vi kan möta det här, säger Karlsson.
– Vi kommer inte kunna få bort det här intresset, det är ju ett bil-Mekka, det har vi insett. Men problemet är inte enbart i Vimmerby, det är likadant i Kisa eller var vi pratar så är det här ett stort bekymmer överallt. Men vi måste titta på det lokalt och se vad vi kan göra.