Enligt uppgifter till vår tidning har boende i Vimmerby kommun flera gånger fått räkningar med rubriken ”Påminnelse” den sista tiden – detta trots att någon första faktura aldrig ens har landat i brevlådan. Att såväl brev som paket försvinner i postgången är inget ovanligt, om man ser till statistiken. Under 2017 inkom totalt 2 554 förfrågningar (klagomål och synpunkter på posttjänster) till statens Post- och telestyrelsen, PTS.
I Vimmerby gjordes 93 anmälningar mot postahanteringen i kommunen, från juli till december månad förra året. Anmälningarna handlade dels om felutdelad post men även om försenade och saknade försändelser, samt ”övriga klagomål”. Av klagomålen som rör Vimmerby kommun kan 51 direkt kopplas ihop med Postnord, en anmälan kan kopplas till en annan postleverantör samt 44 klagomål kategoriseras som ”oklart” då ansvarig postleverantör ännu inte kunnat fastställas. Detta enligt uppgifter från Postnords månadsstatistik som redovisats till PTS och som vår tidning har begärt ut.
Postnords områdeschef i Vimmerby, Roinne Asp menar att antalet anmälningar trots allt inte är någon häpnadsväckande siffra.
– Är det 51 klagomål på ett halvår i Vimmerbyområdet - tänk då på att vi delar ut post varje vardag, året om så det handlar om hundratusentals brev och paket bara under den här perioden, säger Roinne Asp, områdeschef för Postnord.
– De kundsynpunkterna vi får in i Vimmerby handlar ofta om fellagda brev eller att något inte kommit fram - exempelvis när vi hade så extremt mycket snö nu i vinter. Så några jättestora avvikelser kan jag inte säga att vi har haft direkt i det här området.
Roinne Asp säger att man dock tar alla synpunkter på allvar.
– Det är människor som delar ut post och paket hos oss och då kan det självklart bli fel ibland. Alla de här 51 tillfällena som vi gjort fel är såklart en stor besvikelse för oss och det ser vi allvarligt på.
– Men vi upplever faktiskt att kunderna i Vimmerby är mycket nöjda med våra brevbärare och chaufförer och de ger peppande ord till oss.
Hur ser du på att antalet anmälningar till Postnord ökar generellt i landet?
– Det är klart det är tråkigt. Vi behöver titta på vad vi kan göra bättre för att förbättra för våra kunder. Det är bra att vi får in synpunkter och vi jobbar dagligen med att förbättra vår kvalitét. Och vi hoppas och vet att vi kommer bli starkare, säger Roinne Asp.
Varför tror du att anmälningarna ökar?
– Om vi tar i mitt område så kan en anledning vara att vi haft lite större personalomsättning på vissa ställen och då har det blivit lite slarvfel innan alla är varma i kläderna.