I december presenterades enkäten där kommunens nionde- och sjätteklassare hade fått svara på vad de tyckte om sin undervisning och andra frågor som rörde skolan. Av undersökningen framgick att många elever var missnöjda med lektionerna.
Resultat visade bland annat att bara två procent av niondeklassarna instämde helt i att lärarna lyckas göra intressanta lektioner. Mer än hälften av niorna ansåg att lärarna inte förklarar tillräckligt varför en viss kunskap var nödvändig.
Undersökningen visade också att läsintresset i årskurs nio var lågt. Nära sju av tio elever i nian läste sällan eller aldrig en bok per månad som inte har med skolans ämnen att göra.
Så ökar elevers intresse
I slutet av året las en undersökning fram som bland annat visade att de flesta nior ansåg lektioner var ointressanta. Ansvarig för undersökningen tror på att elever måste få vara mera delaktiga i utformningen av lektioner.- Där det finns en mogenhet ska elever få vara med och bestämma arbetsform, arbetssätt och innehåll, säger Sven Öberg, administrativ rektor i Vimmerby kommun.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!