Så ska midsommarträngseln hindras i butikerna

Midsommar närmar sig och det brukar innebära mycket folk i matbutikerna. Vi har gjort en koll med några butiker om hur de hanterar midsommarträngseln.

"Det brukar vanligtvis vara en av årets största dagar, i alla fall torsdagen. Nu återstår det att se hur det blir i år." säger Pelle Lindqvist, på Ica Kvantum om årets midsommar.

"Det brukar vanligtvis vara en av årets största dagar, i alla fall torsdagen. Nu återstår det att se hur det blir i år." säger Pelle Lindqvist, på Ica Kvantum om årets midsommar.

Foto: Victor Kennmark

Vimmerby2020-06-15 12:00

Sveriges Radio P4 Kalmar har rapporterat om en Ica-handlare i Borgholm på Öland som valt att ta in väktare för att undvika trängsel i butiken under midsommarveckan.

Men de butiker vi pratat med i Vimmerby har inga planer på att ta in väktare.

– Nej, jag kommer inte anställa väktare i allafall. Det är ju våra kunders ansvar också att hålla de avstånden som föreskrivs, säger Björn Johansson på Tempo.

Frida Hamrin på Ica Supermarket har heller inga planer på väktare.

– Vi har inte tänkt väktare i första skedet, men man kommer behöva ha någon som håller koll så det inte blir för mycket folk i butiken.

På Ica Kvantum har man flera metoder för att minska trängseln, bland annat genom utrop i kundradion med påminnelser om att hålla avstånd.

– Vi sprider ut lite grejer i butiken också. Man vet ju om att färskpotatis är det som många ska ha. Så då kan vi sätta ut fler stationer med det så att man inte behöver känna att alla ska till samma ställe, utan man kan plocka det på ett par ställen i butiken, säger Pelle Lindqvist på Ica Kvantum.

På Systembolaget kommer man använda sig av ett slussningssystem som sköts av medarbetarna för att begränsa antalet kunder i butiken.

"Samtliga kassor kommer vara bemannade för att underlätta genomströmningen av kunder. Det finns även markeringar i golvet som påminner kunderna att hålla avstånd." skriver Sofia Brännbom, pressekreterare för Systembolaget. 

Vi har sökt Coop Vimmerby för en kommentar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!