Förordningen innebÀr bland annat att handelsplatser, gym och badhus mÄste begrÀnsa antalet besökare.
à sa Axheden, tf avdelningschef pÄ TillvÀxt och Miljö, LÀnsstyrelsen Kalmar lÀn, hoppas kunna ha hjÀlp av kommunerna.
â Vi vill jĂ€ttegĂ€rna samarbeta med kommunerna nĂ€r det gĂ€ller efterlevnadsuppdraget och det Ă€r det som kommunerna redan rapporterar till oss pĂ„ lĂ€nsstyrelsen, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter:
â Jag upplever att mĂ„nga nĂ€ringsidkare verkar vara oerhört mĂ„na om att göra rĂ€tt och det Ă€r vĂ€ldigt positivt. Men jag tĂ€nker att det Ă€r pĂ„ det viset som vi gĂ€rna samarbetar med kommuner genom att försöka fĂ„ till en lĂ€gesbild som vi kan ta hjĂ€lp av nĂ€r vi ska tillsyna.
Vad har ni för verktyg att ta till om det vid en tillsyn framkommer att föreskrifter inte följs?
â Vi ger först stöd och rĂ„d. Om det Ă€r en regelrĂ€tt tillsyn, dĂ„ kan vi upptĂ€cka brister. DĂ„ kan vi ge en uppmaning att göra en rĂ€ttelse om det finns nĂ„gon brist. Om man inte efterkommer den dĂ„ sĂ„ har vi verktygen att vi kan gĂ„ fram med förelĂ€ggande och tillhörande vite.
Kan allmÀnheten lÀmna tips om man upplever att föreskrifter inte följs?
â Vi kommer inte uppmana allmĂ€nheten att höra av sig till oss. Men absolut kan man göra det och dĂ„ tar vi emot tips eller klagomĂ„l den vanliga vĂ€gen vilket innebĂ€r att vi skriver in det som ett Ă€rende. FrĂ„gor gĂ„r ocksĂ„ bra att skicka till oss.