Pernilla Begu är rektor på högstadiet där de nu inför förändringar för att bättre kunna möta särskilt begåvade elever.
– Vi inför i höst ”berikning” på schemat som ett extra tillfälle där elever som lätt når målen kan få extra utmaningar utöver ordinarie undervisning. Vi arbetar med detta eftersom det finns stora behov av berikning och acceleration hos flera av eleverna. Vi har märkt att vi har elever som vi upplever har en extremt god inlärningsförmåga men ändå inte lyckas hos oss i skolan fullt ut, säger hon.
Berikning ska ske i samtliga ämnen där eleven lätt når målen och ett första steg har varit att kompetensutveckla personalen. Förstelärarna Maria Wester och Johan Wiktorsson har en stor del i att fortbilda kollegiet.
– Det är mycket viktigt att samtliga pedagoger är insatta. Fokus ligger på att upptäcka eleverna i första steget och sedan kartlägga hur enskild elevs förmågor är, säger Maria Wester som också är specialpedagog på skolan.
Kan ni ge exempel på hur arbetet kan se ut?
– Någon elev bygger modell av en katedral i slöjden och arbetar utifrån det med matematik på hög nivå. En annan arbetar med engelska och programmering av spel. Vi är prestigelösa. Eleverna springer snabbt om lärare i sina specifika kunskapsområden och vi får istället hitta stöd som kan utmana från annat håll, säger Begu.
Pia Ehrnlund Bengtsson, verksamhetschef för grundskolan, anser inte att Skolinspektionens beslut från december 2020 haft någon påverkan på satsningen.
– Vi hade identifierat det här som ett utvecklingsområde i vårt systematiska kvalitetsarbete innan dess, säger hon.
Kan inte barn med särskild begåvning få en bra skolgång i Vimmerby?
– Jo det kan de och det är därför också vi fokuserar på det här. Vi har identifierat särskild begåvning som ett område vi satsar på nu.
Att Begu leder arbetet hör inte ihop med att hon varit inkopplad på fallet med eleven på skolans lägre stadier – arbetet kunde lika gärna skett på AL.
– Nu valde man på Vimar 7-9 att ta med det i sitt eget systematiska kvalitetsarbete och förstelärarna har fått in det i sina uppdrag.
När fick förstelärarna det uppdraget?
– Under höstterminen 2020.
Kan du garantera att det här inte upprepas för särskilt begåvade elever i Vimmerby?
– Det går aldrig att garantera någonting men vi vill verkligen jobba för att göra det bästa för alla barn och elever, säger Ehrnlund Bengtsson.