Det framgår i en enkät som genomförts inom Vimmerby Handel där Björn Johansson som även driver Tempo, är ordförande.
– Vi ser att livsmedel, bygg, hem, trädgård och fritid har ökad försäljning. Medan kläder, skor, restaurang och elektronik har tappat. Hemester spelar roll, vi är kvar hemma och renoverar, motionerar och grillar något gott på kvällen.
Hälften av medlemmarna har svarat på enkäten. 60 procent uppger att de har minskat sin omsättning från 2019. Två tredjedelar med max 30 procent. Övriga har tappat 30-60 procent. 30 procent svarar att sommaren ändå blev bättre än befarat. 30 procent anser att den blev sämre och tio procent bedömer sommaren som mycket sämre än förväntat.
Tre av fyra handelsföretag har klarat sig utan permitteringar, medan 25 procent haft anställda permitterade, enligt enkäten.
Dorothee Andersson på hobbybutiken Bladhs Efterträdare har haft full fart i sin butik under juli:
– Jag tror att folk vill ha att göra. Det är allt fler yngre, men även äldre, som börjar brodera, säger hon.
Många av Anderssons kunder är turister från Tyskland och Norge, och de har inte synts till i år. I augusti brukar det vara särskilt mycket tyska kunder som man nu förlorar, vilket märks på den minskade försäljningen av souvenirartiklar.
Klara Kågefors driver Fiore floristdesign. Under augusti har hon haft semesterstängt och anser sig inte så beroende av turismen. Det hon märkt under högsommaren är inställda evenemang, som bröllop. Hon berättar om trogna men försiktiga kunder, och att hon fått hitta nya sätt att möta efterfrågan med exempelvis avhämtning och bud. Hon ser att krisen fört en positiv effekt med sig:
– Det har blivit en annan samhörighet mellan butikerna, vi hjälps åt och har kommit varandra närmare. Det är kul, säger Kågefors.
Parallellt med markant minskat antal besökare i Vimmerby utmanas handeln också av ökad näthandel i pandemins spår.
– Vi har paketutlämning i butiken och ser en klar ökning. Corona har påskyndat det digitala på många sätt. Det gäller även handeln, vi måste ställa om till mer digitalt om vi vill fortsätta i branschen, säger Björn Johansson.
Hur ser det ut framåt?
– Det vet vi inte, vi vet bara att pandemin är inte över. Vilken handlare vågar eller kan investera då...