Köp av hantverkstjänster är det allra vanligaste området för klagomål på tjänster som kommer in till konsumentvägledningen i kommunen. Ofta handlar det om stora pengar och om det blir fel kan det bli dyrt.
–Det är allt från hantverkare som inte dyker upp enligt överenskommelse till att det blir mycket dyrare än vad konsumenten trott eller att badrummet inte är utfört enligt den standard som det ska vara för våtutrymmen, säger Anna Nilsson, konsumentvägledare på Konsument Höglandet, dit Vimmerbys kommuninvånare har rätt att vända sig med sina frågor kring konsumentproblem.
Konsument Höglandet trycker på vikten av att kolla upp hantverkaren innan man bestämmer sig men också att ha en tydlig kommunikation.
–Just missförstånd mellan beställare och hantverkare är vanligt. Det behöver inte alls handla om en oseriös företagare, utan snarare att man inte förstår varandra. Beställaren kan ha orealistiska förväntningar om vad som kan göras och vad det kommer att kosta. Om det inte finns nedskrivet är det svårt att i efterhand reda ut vad som sagts.
Byggklason i Vimmerby jobbar främst mot företag men även privatpersoner och de känner till problemen som kan uppstå.
– Det enda sättet att komma runt det är egentligen med ett avtal. Ibland är vi i branschen duktigare på att skriva avtal mot företag men det är nästan ännu viktigare mot privatpersoner som kanske inte har lika stor kunskap och erfarenhet. Det är också jätteviktigt med tät kontakt och en tydlig dialog inför byggstart, säger vd Pär Holmstrand.