Samarbete i fokus på Vimarskolan

Att lära sig samarbeta med barn från andra klasser och olika åldrar var en utmaning som eleverna på Vimarskolan fick prova på under måndagen.

Eleverna fick prova på ett tiotal aktiviteter per grupp.

Eleverna fick prova på ett tiotal aktiviteter per grupp.

Foto: Privat/Vimarskolan

Vimmerby2018-05-29 20:45

Vimmerby

Hoppa säck på tid, bära en elev på bår med vattenglas på magen utan att vattnet skvätter ut och stapla burkar mot en vägg utan att tappa, var några av utmaningarna eleverna fick prova på under dagen.

– Vi har också haft en övning där man två och två ska hänga klädnypor på en tvättlina men där en har ögonbindel på sig och den andra försöker hjälpa den som inte ser något genom att säga ”upp” eller ”ner”, berättar Julia Bodman från årskurs sex, som är den årskurs som har ansvarat för planeringen av Vimardagens aktiviteter.

En grupp på 15 elever har vid tre tillfällen under våren träffats och planerat för årets Vimardag.

– Det är en del av entreprenöriellt lärande, säger Lars Norlander, lärare och mentor för temadagen.

Eleverna hade satt ihop totalt nio stationer och sammanlagt 18 aktiviteter. Alla med fokus på teamwork.

– Dagen syftar till att eleverna ska samarbeta åldersintegrerat och därför har varje grupp elever från olika årskullar, säger Lars Norlander.

Aktiviteterna skedde på skolgården och totalt deltog cirka 400 elever från förskoleklassen upp till årskurs sex.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om