Samling vid pumpen

Att den gamla korvmojen lever konstaterade vi för ett tag sedan.
Men hur är med med mackkulturen?
Tyvärr, men den har vi inte sett röken av.
- Det är helt förändrat sedan 1960-talet när jag började jobba på Gulf.
Det säger Sven Östh som när han går i pension nästa år ska skriva en bok om sina 25 års upplevelser på bensinmacken.

Bensinpumpsnostalgiskt. Här står taxiförarna Olof Flender, Erik "Maja" Karlsson och Erik Liljeblad vid pumparna vid gamla Taxi - uppe vid "taxikrysset" år 1956. En av de där Gulf-pumparna var förmodligen den snabbaste i världen...

Bensinpumpsnostalgiskt. Här står taxiförarna Olof Flender, Erik "Maja" Karlsson och Erik Liljeblad vid pumparna vid gamla Taxi - uppe vid "taxikrysset" år 1956. En av de där Gulf-pumparna var förmodligen den snabbaste i världen...

Foto:

Vimmerby2008-02-16 05:05


Bensinmackarna har genomgått enorma förändringar sedan 1960-talet när resan i den här artikeln tar sin början.
I dag är det faktiskt så att många mackägare lever under nedläggningshot. Och det behöver inte ens bero på lönsamhetsproblem utan det är de stora bolagen som bestämmer var man ska vara etablerade och var det är mest lönsamt.
Det är tuffa tider för mackägarna. Den inkomstbringande servicen som fanns långt fram till slutet på 1980-talet har bytts ut mot mindre livsmedel, smågodis och korv.
Själva bensinen gör de ingen större förtjänst på, så var det varken förr eller i dag.
En bensinmack i dag är som en liten livsmedelsbutik och för att hitta spåren från svunna tider får man faktiskt åka till Astrid Lindgrens Värld. Där finns en gammal uppbyggd BP-station och inventarierna i det lilla kontoret kommer faktiskt från Gulf-bensinstation som låg vid Västra Tullen.
- Ja, vi sålde Gulf 1991 och jag hade sparat på mig en hel del grejer. Dessa har jag lånat ut till ALV, berättar Kent Johansson, son till Lennart Johansson som drev Gulf.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om