Sämre service för folk i flera kommuner

Servicekontoret i Vimmerby invigdes i november 2008. Sista juni i år, fyra och ett halvt år senare, är det dags att avveckla.- Det är ingen tvekan om att det blir sämre service för invånarna inte bara i Vimmerby utan även i stora delar av Hultsfreds och Eksjö kommuner. De omkring 9 000 besökare vi har här årligen behöver väl vår hjälp, annars skulle de ju inte komma hit.

Vimmerby2013-03-14 07:08


Tidig förmiddag och de första kunderna börjar droppa in till servicekontoret i Vimmerby. Lars-Göran Tapper ska flytta och får hjälp att göra en adressändring. Ett folkbokföringsärende som tar nio minuter, inklusive den tid det tar att kila över gatan till kommunala bostadsbolaget och kolla nya lägenhetsnumret.
- Lika bra att allt blir rätt ifyllt från början, säger Örjan Åström, som också passar på att se till att postnumret till den nya adressen blir rätt.

Enkelt och smidigt
En utelämnad eller felaktigt ifylld uppgift på blanketterna kan förlänga hanteringstiden till någon månad.
Ett enkelt ärende. Så enkelt att en resa tur och retur till Västervik känns orimligt omständlig.
- Jag tycker det är förskräckligt att kontoret stängs. Det är inte alla som har bil och dator och det har varit väldigt smidigt att ha den här servicen i Vimmerby, säger Lars-Göran Tapper.
"Personer med stort servicebehov kommer även i fortsättningen att kunna boka ett personligt möte med Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten", står det i det pressmeddelande Skatteverket gick ut med i samband med att beslutet om avveckling togs i höstas.
Men många uppskattar möjligheten att bara slinka förbi och få hjälp att fylla i en krånglig blankett eller fråga hur det funkar med föräldrapenning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om