– Vi vill testa med instagramkonton för att snabbt kommunicera med ungdomar, säger kommunstyrelsens ordförande Jacob Käll (C).
Kommunstyrelsen beslutar om tre instanser:
• Starta instagramkonton riktade till ungdomar
• Anställa två ungdomsambassadörer
• Hålla två till tre fokusgrupper om året med upp till åtta deltagande ungdomar vid varje tillfälle
– Vi gör det för att få en ännu bättre dialog med ungdomar. I fokusgrupperna ska vi resonera om aktuella frågor och höra vad ungdomarna har för synpunkter och önskemål, säger Jacob Käll.
Hur tänker ni med de två ungdomsambassadörerna som ska anställas?
– De ska hantera de här med instagramkonton, men de ska också fungera som kanaler mellan oss i politiken och ungdomarna ute i kommunen, säger Jacob Käll.
– De kommer att vara kopplade till kommunstyrelsens arbetsutskott och delta på flera sammanträden varje år och även lyfta in frågor från ungdomar direkt in i utskottet, säger Marie Nicholson (M).
De ungdomar som nu ska rekryteras ska arbeta motsvarande fyra timmar i veckan och ska helst vara i gymnasieåldern.
– Det finns ingen fast gräns, mer viktigt är att det är rätt personer, säger hon.
– Ett stort kontaktnät är viktigt, säger Jacob Käll.
Ambassadörerna ska ha sin arbetsplats på Fabriken, men också ett kontor i stadshuset.
– Det vill vi gärna ha för närheten till politiken.
Totalt kostar åtgärderna 45 000 kronor och ska utvärderas inför nästa år.