Ovanliga skolprojektet höjde elevernas kreativitet

Sedan terminsstarten har elever i årskurs 8 på Vimarskolan fått testa sin kreativitet på allvar när de gett skrotade cyklar, tomma konservburkar och garnrester nytt liv.

Agnes Persson har gjort ett insektshotell av en gammal konservburk, en korg och kottar. På den har hon skrivit Metallica. "Vi har ett insektshotell hemma som jag inspirerats av. Det är viktigt med många hålor som insekterna kan krypa in i", säger hon.

Agnes Persson har gjort ett insektshotell av en gammal konservburk, en korg och kottar. På den har hon skrivit Metallica. "Vi har ett insektshotell hemma som jag inspirerats av. Det är viktigt med många hålor som insekterna kan krypa in i", säger hon.

Foto: Johanna Rotebäck

Vimmerby2022-10-19 11:30

Fyra klasser i årskurs 8 på Vimarskolan har sedan terminsstart arbetat med ett återbruksprojekt i trä- och textilslöjden där deras kreativitet och skaparförmåga sats på prov. Nu är deras alster klara och ställs ut på en av skolans innergårdar.

– Det tog lite tid innan de kom på vad de skulle göra eftersom uppgiften är väldigt fri, säger Lars Bengtsson lärare i trä- och metallslöjd.

Projektet går ut på att ge ett nytt liv och användning till saker som slängts och materialet som eleverna har använt har skänkts av lokala aktörer.

– Motorsport har skänkt cyklar och cykeldäck. Återvinningscentralen, skolköket och skolpersonal har också skänkt material. Sedan har vi använt rester från slöjden och elever har även tagit med hemifrån, säger Anna Gustavsson som är lärare i textilslöjd.

Men förutom att projektet varit mindre styrt än ett traditionellt skolarbete har det också gett utrymme för misstag på ett annat sätt menar Gustavsson.

– Blir det fel i ett sånt här projekt är det bara att börja om ett prova något nytt. Den möjligheten har vi inte på samma sätt normalt sett i slöjden eftersom material är kostsamt. Jag tror det har varit väldigt bra för eleverna att kunna få testa och testa igen.

Vad tycker eleverna då? Jo de är positiva, även om det var lite trögstartat.

– Det var svårt att komma på sin grej för det var lite annorlunda att tänka så fritt men sedan var det lätt att vara kreativ, säger en grupp på 10 elever.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!