Rami Diraoui är assisterande butikschef på bensinstationen Circle-K, där semesterracet bidrar till en ökad försäljning av både bränsle och mat:
– Vi märker av det speciellt på tankningen, de flesta använder 98-oktanig bensin till sina folkracebilar. Jag skulle tro att det är en ökning av försäljning av bränsle någonstans mellan en fjärdedel till dubbelt så mycket som en vanlig vecka. Vi säljer också mycket biltilbehör som motorolja,säger Rami Diaroui.
På kvällarna har bensinmacken dubblat sin bemanning på grund av det ökade trycket. Carola Ekholm som är en av medarbetarna som arbetar under kvällarna säger:
– Det är mer folk på kvällarna, de köper framförallt dricka, korv och tobak.
Bedri Iberhysaj, butikschef på Coop i Vimmerby säger:
– Vi märker av det framförallt på ett högre tryck i butiken även under kvällar. Vi säljer mer dricka, och då allra mest öl.
På Ica Kvantum så märks det också en stor skillnad i antalet besökare i butiken under vecka 28, både på grund av semesterracet men också av vanliga semesterfirare.
– Generellt sett så köper folk mer mat i år än under förra årets värmebölja, det är mer snacks och sötsaker i år. Det är också mindre drickaförsäljning i år, men i och med semesterracet så går försäljningen av folköl upp, säger Viktor Lamberg, försäljningschef på Ica Kvantum.
Petronella Gudmundsson är ansvarig för kött under sommaren på Ica:
– Under semesterracet så säljs det betydligt mer marinerat kött. Flintastek har inte gått så bra innan, men nu säljs det mer, säger hon.