Tågklottret fortsätter – vill se förändringar

Vem eller vilka är det som klottrar på tågen i Vimmerby? Det är en fråga som gäckar både polisen och tågföretaget Transdev. Samtidigt finns det konkreta planer på att komma till rätta med det här problemet – som kostar hundratusentals kronor varje år.

Det är Transdev som ansvarar för tågtrafiken på Stångådalsbanan. De senaste åren har deras tåg – gång på gång – utsatts för skadegörelse vid resecentrum i Vimmerby. Så här såg Kustpilen ut förra helgen.

Det är Transdev som ansvarar för tågtrafiken på Stångådalsbanan. De senaste åren har deras tåg – gång på gång – utsatts för skadegörelse vid resecentrum i Vimmerby. Så här såg Kustpilen ut förra helgen.

Foto: Privat

Vimmerby2021-10-24 18:00

Nej, inte nu igen...

När Vimmerby Tidning ringer upp Alexander Johansson, som är säkerhetssamordnare på Transdev, kan han bara konstatera att problemet med tågklotter i Vimmerby fortsätter. Nyligen utsattes en parkerad tågvagn för omfattande skadegörelse.

Skadorna beräknas kosta företaget uppåt 50 000 kronor. Den här gången. Om vi räknar ihop alla kostnader de senaste åren blir prislappen betydligt högre.

– 2020 var det tolv händelser i Vimmerby som vi polisanmälde. Det här året är vi uppe i sju ärenden, säger Alexander Johansson.

Hur känns det?

– Det är förstås väldigt tråkigt. Det är ett jätteproblem för oss, eftersom tågen måste plockas in och saneras. Det tar både tid och kostar pengar.

Hur står sig Vimmerby jämfört med andra stationer där ni har tåg?

– Om vi tittar på stationerna i Östergötland och Kalmar län är det faktiskt Vimmerby som leder ligan. Där är det flest fall av klotter. De senaste åren har Vimmerby gått om Linköping.

Enligt kommunpolisen Håkan Karlsson är det svårt att komma åt klottrarna.

– Vi måste mer eller mindre ta gärningsmannen på bar gärning, och det är svårt när banvallen ligger avskilt. Istället är nyckeln att jobba med brottsförebyggande insatser. Det här är faktiskt ett problem som vi kan jobba bort.

På vilket sätt?

– Genom att ta bort ännu mer skog och ha flashlights med rörelsevakter. Jag skulle vilja se riktiga superlampor som gör att tåget badar i ljus när någon är där borta. I nuläget är det någon form av mysbelysning, som snarare gör att klottraren slipper ta med en egen pannlampa.

Alexander Johansson på Transdev är inne på samma linje. Han nämner bättre insyn, starkare lampor och kameraövervakning som konkreta åtgärder.

Problemet med tågklotter i Vimmerby har funnits i flera år. Varför har inte de här åtgärderna redan gjorts?

– Vi har påtalat det här för Trafikverket, KLT och Vimmerby kommun. Och det har tagits ner mycket skog, buskar och sly åt ena hållet. Vi får se om det kan hända mer framöver. Det är inte vår mark, så vi äger inte frågan, säger Alexander Johansson.

I nuläget är det Trafikverket som äger marken vid banvallen – men det finns långt gångna planer på att kommunen ska ta över ansvaret.

– Det är rätt många inblandade i den här frågan, vilket gör att det tar tid. Från polisens sida har jag påtalat vilka möjligheter som finns och förhoppningsvis blir det förändring framöver, säger Håkan Karlsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!