Skolverksamheten i Vimmerby får i stora delar godkänt i den kvalitetsgranskning som regelbundet görs av Skolinspektionen. Myndigheten anser dock att analysen av olika skillnader mellan bland annat flickor och pojkars studieresultat behöver utvecklas för att finna orsaker till dem. Även uppföljningen av effekterna för elever som får olika former av stöd behöver få mätbara mål.
– Vi uppfattar Skolinspektionens beslut som positivt i många delar och det sätter också fingret på sånt som vi behöver bli bättre på utifrån de två parametrar de tittat på. Den djupare analysen, slutsatserna och kunskapen om skillnaderna finns på enhetsnivå – på skolan. Det som saknas är att vi på förvaltningsnivå inte har begärt in samtlig information från skolorna, för att utifrån den göra en analys på helheten, säger skolchef Ola Karlsson.
Huvudman rekommenderas att tydligare strukturera analysarbetet gentemot rektorerna angående vilka analyser som ska genomföras och rapporteras till huvudman. Inspektionen vill även att huvudman för kommunens skolor tydligare ska leda det arbetet genom att efterfråga rektorernas förklaringar till skillnader i resultat och måluppfyllelse.
– Vi tolkar det som att vi tydligare ska styra innehållet i det underlag som vi begär in från skolorna. För att på huvudmannanivå göra mer detaljerade analyser av studieresultaten och bli bättre på att följa upp de kompensatoriska insatserna som vi genomför.