Skolskog internationellt föredöme

Det finns stort norskt intresse för den utomhuspedagogik Frödinge skola bedriver i skolskogen. Igår kom norska gäster för att hämta idéer och inspiration.

Slöjd- och tekniklärare Thomas Karlsson visar en manuell svarv som eleverna skapat i skolskogen och den lät de norska gästerna sig imponeras av.

Slöjd- och tekniklärare Thomas Karlsson visar en manuell svarv som eleverna skapat i skolskogen och den lät de norska gästerna sig imponeras av.

Foto:

Vimmerby2012-05-31 06:11


- Att man har delat upp området i olika pedagogiska rum avsett för olika teman är en sak som jag direkt känner att jag vill ta med mig hem, säger Morten Horn, förskollärare från Brönnöy kommun vid norska atlantkusten och ansvarig för den delegation som gästade Frödinge på onsdagen.
Frödinge skola har haft sin utomhuspedagogik i över tio år nu och skolskogen har utvecklats av entusiastiska lärare.

Konkreta kunskaper
En av dom är Thomas Karlsson som beklagade att det för dagen inte fanns några elever i skogen när de norska gästerna kom, men de fick ändå en insiktsfull guidning genom naturens lärosalar där eleverna lärt sig matematik när de till exempel räknat ut kubikmetrar grus som flyttats från en ås till annan användning inom området, eller energi och kraftutveckling när de byggt en kvarn med hjälp av kvarnstenar och en bäck och egenhändigt byggda vattenrännor, eller bättrat på både språkkunskaper och förståelse för olika kulturer när besökare kommit till skogen från sammanlagt närmare 30-länder genom åren.
- Allt här är byggt av barnhänder, och det här sättet att jobba ger väldigt tydliga och konkreta kunskaper, sade han.
I skogen finns ett "kök" där en liten grupp lagar mat till de övriga när det är skoldag i skogen.
- Det sätter press på de som ska laga till kanske 60 elever, allt är på riktigt och det har alltid fungerat bra, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om