Skyddsglas i butikerna eller inte - så tänker butikerna

Allt fler butiker sätter upp plexiglas för att skydda personalen och kunderna från smittspridning. Andra väljer att inte göra det.

Håkan Rosin anser inte plexiglas skyddar i hans butik då han hjälper kunderna i butiken. Han väljer att hålla avstånd och använda handsprit och tvål.

Håkan Rosin anser inte plexiglas skyddar i hans butik då han hjälper kunderna i butiken. Han väljer att hålla avstånd och använda handsprit och tvål.

Foto: Ivonne Svahn

Vimmerby2020-04-29 12:00

I Vimmerby är Systembolaget ett exempel på en butik som satt upp skyddsglas vid kassorna.

– Vi har märkt av efterfrågan både från medarbetare och kunder och har därför bemött den, för att både minska oron och smittspridning, säger Sofia Brännborn på Systembolagets presstjänst.

Hon berättar att samtliga Systembolagets närmare 450 butiker utrustats med skyddsglas.

Andra butiker i Vimmerby har valt att inte göra en sådan åtgärd.

 – Vi har inte plexiglas men avståndsskyltar. Vi tänker avstånd och följer alla råd från olika instanser, säger Sven-Åke Johansson, byggvaruchef på Carlenskogs byggvaruhus.

Han berättar att det finns handskar och handsprit till kunderna och att personalen spritar utsatta ytor ofta.

Har ni funderat på plexiglas?

– Vi har ganska långt avstånd mellan kund och personal i kassan och behöver man hjälpa en kund så har man inte plexiglaset med sig, påpekar han.

På presentbutiken Önska har man valt bort skyddsglas.

– Vi har diskuterat det men ser inte möjligheterna. Vi möter kunderna och då är det bättre att hålla avståndet, säger ägare Hans-Lennart Swahn.

– Vi tar ett steg bakåt. Ofta tänker man mer på kunden än sig själv, säger han.

Håkan Rosin, ägare Rosins pappershandel har av samma anledning valt att inte ha något skyddsglas i kassan.

– Jag förstår om man har det i vissa kassor men just här är jag är inte hjälpt av någon skiva då jag följer med och hjälper kunden plocka fram varor, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!