Sociala medie-trenden får unga att läsa mer

Efter trenden på sociala medieplattformen Tik Tok söker sig allt fler unga till bokhandlarna. Läslusten ökar hos de yngre.

Den nya bokserien Heartstopper som även finns som tv-serie säljer bra i butiken, många unga kommer in och frågar om titlarna.

Den nya bokserien Heartstopper som även finns som tv-serie säljer bra i butiken, många unga kommer in och frågar om titlarna.

Foto: Victoria Otternäs

Vimmerby2022-07-23 12:00

På sommaren går feelgood och deckare i pocketformat bra i Vimmerby Bokhandel, men under de senaste månaderna har allt fler böcker riktade till unga vuxna sålts. På Tik Tok går trenden #booktok där unga kommunicerar med varandra, som ett forum för läsning.

– Ungdomar är inte vår största kundkrets, tyvärr. Men vi tycker att Tik Tok har gjort någonting. Det har jag också hört från andra bokhandlare, kollegor och bibliotekarier. Vi märker att de titlarna efterfrågas mer, säger Emma Harrysson Karlsson på Vimmerby Bokhandel.

På Tik Tok tipsar unga vandra om böcker och delar med sig av sina åsikter.

– Vi tog in en författare som heter Colleen Hoover, vi fick in en titel från henne igår och alla sålde slut samma dag. Det är vi inte så vana vid när det gäller böcker för unga vuxna, säger hon och fortsätter:

– Det är sådana böcker som vi har beställt om och om igen.

undefined
Allt fler ungdomar letar sig till hyllan med engelska böcker. Flera väljer att läsa på engelska istället för på svenska.

Emma Harrysson har tidigare jobbat inom skola och märkt av det bristande engagemanget.

– Det är ett bekymmer att det är svårt att locka unga till att läsa.

Den uppåtgående trenden märktes av för några månader sedan när flera unga kom in och frågade efter specifika titlar.

– Under våren har vi fått mycket aktiva frågor. Vi märker också att det har kommit in nya ansikten och frågat.

Vimmerby bokhandel fortsätter nu att fylla på bokhyllan som är riktad till unga vuxna för att möta deras behov.

– Man märker vad som varit i media, det är sådant som går bra, säger Emma Harrysson Karlsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!