Vimmerby Bokhandel har rullat ut röda mattan för att visa att här är det extra kvällsöppet – och söndagsöppet – under några sommarveckor.
– Det är ändå så mycket folk som strosar runt, att vi inte vill vara utan det här. Vi tycker också att det är ett trevligt komplement för turisterna, det ser lite levande och härligt ut på torget, säger Louise Ström, som jobbar i butiken.
Hon säger att sommarhandeln betyder en hel del.
– Det är våra trogna året-runt-kunder som gör att vi finns här, men turismen möjliggör ett bredare sortiment och den storlek vi kan ha på butiken.
Och sommarhandeln är viktig, bekräftar Björn Johansson, ny ordförande för Vimmerby Handel.
– Den är a och o för många. Även om det naturligtvis skiljer sig åt beroende på vilken typ av butik man har.
Men något samlat grepp för extra öppettider i de drygt 60 medlemsföretagen blir det inte i år, efter försök med flera olika upplägg under de hetaste semesterveckorna.
– Vi har kommit fram till att vi som organisation inte kan gå ut med gemensamma öppettider, för alla vill eller kan inte. Och att köra en dag i veckan funkar inte så bra heller, då vet inte folk vad som gäller, säger Björn Johansson.
Kim Wickström, som driver Boston Clothing, har sedan förra sommaren valt att inte ha extra kvällsöppet under sommaren.
– Barnfamiljerna är fantastiska kunder för matbutikerna, men jag kan jämföra och se att vi inte förlorar något på att stänga klockan sex som vanligt. De turister som handlar hos oss kommer dagtid. Jag skulle gärna se ett levande torg med mera öppettider, men som det är nu lönar det sig inte.
Bakfickan vid torget, kör ordinarie öppettider.
– Vi följer Vimmerby Handel, och i år blev det ju inget beslut om sommartider. Problemet med att var och en gör som man vill är att det blir spretigt, och folk som kommer till Vimmerby vet inte vad som gäller, säger Kerstin Einarsson.
Björn Johansson tycker generellt att handeln i Vimmerby går bra och har bredd, men konkurrens från näthandeln och tomma butikslokaler i centrum är orosmoln.
– Näthandeln växer snabbt. Om den fysiska handeln ska må bra måste folk handla. Och varje tom butikslokal är en för mycket. Vi har kontakt med fastighetsägarna och ska försöka göra något med skyltfönstren i de tomma lokalerna för det ska se lite roligare ut.