Sten Karlsson och hans fru upptäckte att det inte stod rätt till i en pumpstation i närheten av Bloms såg, när de tog sin dagliga motionsrunda.
– Det sprutade vatten runt dörren och rakt ut på gångvägen. Och jag tog ju direkt fram telefonen men kom inte fram till någon på kommunen, för det var helg.
Väl hemma hittade han ett journummer, som han ringde, men hamnade i en telefonkö han inte alls räknat med.
– "Det är många som ringer just nu, lägg inte på vi tar snart emot ditt samtal”, men tiden gick och efter 18 minuter var jag så förbaskad att jag inte orkade sitta där längre. Jag la på.
Via direktkontakter löste det sig – personal kom ut och fixade vattenläckan. Men Sten Karlsson fick också veta något han inte haft en aning om, att journumret är kopplat till SOS.
– Jag gick och retade upp mig. Det är bedrövligt att man inte får svar när man ringer SOS. Nu var det vatten som sprutade ut, men tänk om det hade varit något allvarligare?
SOS Alarm ansvarar för alarmering, säkerhets- och jourteletjänster för kommuner, landsting och företag. Den som ringer nödnumret 112 hamnar inte på samma central som den som ringer om en vattenläcka förklarar Johnny Blanck, presstalesperson på SOS Alarm.
– Det är två helt skilda verksamheter med olika operatörer. Säkerhet och jourteletjänster, där man tar emot kommunjourer eller exempelvis elbolag, rörbolag, fastighetsbolag har inget med räddning att göra.
Vilken prioritering man har regleras i avtalet mellan SOS och kunden.
Men även det ”bara” handlar om en läckande vattenpump – är 18 minuters väntetid rimligt? Torbjörn Swahn, vd på Vimmerby Energi och Miljö, tycker inte det. Och Sten Karlssons berättelse bekräftar det energibolaget också upplevt.
– Historiskt sett har det funkat väldigt bra, men sista tiden har vi själva uppmärksammat att det är svårt att komma fram när vi ringer tillbaka för att kvittera insatser och felutlarmning. Vi har tidigare inte upplevt det krångel som det varit på sistone. Vi vet inte vad som ligger bakom att SOS haft längre svarstider än normalt och vi måste titta över det här. Personer som vill komma i kontakt med SOS och göra en felanmälan ska inte behöva sitta i telefonkö.
Torbjörn Swahn säger att man nu kommer se över avtalet med SOS.
– Vi måste se om vi kan få till en överenskommelse på bättre nivå, med bättre service både för kunder som söker hjälp via SOS och för oss själva när vi vill komma fram.
Också en läckande vattenpump sprutar pengar?– Ja, journumret är ju till för att de som observerat att något inte funkar som det ska, oavsett om det handlar om vatten, avlopp, fjärrvärme eller el ska komma fram. Givetvis är det viktigt för oss att det går så enkelt och flexibelt tillväga som möjligt.