När 61 fjärdeklassare och sju elever från särskolan fick uppdraget att gå in i Asgård för att göra ett antal uppgifter började äventyret med följande meddelande:
”Tors hammare Mjölner har blivit stulen av Loke och gömd någonstans i Asgård. Ni elever är denna dag vikingar och Oden ber er därför om hjälp att hitta hammaren innan Ragnarrök. Ni kommer att få bege er till Asgård för att utföra uppdrag och skaffa ledtrådar som förhoppningsvis leder er till hammaren.”
Förberedelserna har pågått sedan projektet startade under höstterminen. Eleverna har gjort utrustning i slöjden, bland annat tunika med dekor och namn och väska för förvaring i syslöjden.
– I träslöjden har de gjort varsin träsköld. Många elever ville också sätta på en sköldbuckla och då använde vi bottnar från de stora konservburkarna från centralköket, säger läraren Lars Norlander.
Klasserna har också fått fördjupade spetskunskaper om vikingatiden när man läst om perioden i historia och religion och besök i Gästgivarhagen där man jobbat med runor och dikter.
I grupper fick ”vikingarna” leta sig fram till stationerna och man hade hjälp av elever från år fem och sex, som med sina egna erfarenheter från tidigare vikingadagar hade matnyttiga kunskaper. Externa skådespelare gav också liv i upplevelsen. Under heldagen i skolskogen fick eleverna medaljonger genom att klara olika uppdrag och baka bröd, laga kött, koka trollbrygd och göra olika hantverkssysslor.