Sportbilskaravan i Frödinge

Miata Club of Sweden firar 25-årsjubileum med att göra en resa genom landet under 11 dagar.

Fredrik Hesse, ordförande i Miata Club of Sweden var inte lätt att känna igen.

Fredrik Hesse, ordförande i Miata Club of Sweden var inte lätt att känna igen.

Foto: Bertil Andersson

Vimmerby2018-07-07 19:00

På fredagen rullade ett 70-tal bilar in vid Ostkakeboden i Frödinge för ett fikastopp på vägen. Mängder av sportbilar ställde upp sig i parken runt kaféet.

I år är det 29 år sedan bilmärket Mazda startade tillverkningen av en liten sportbil MX-5 som även kallas Miata. Den var enkel, billig och fann snart stor popularitet och kom att säljas i rikligt antal. Tills idag har det tillverkats över en miljon av modellen. Av dem rullar cirka 6000-7000 i Sverige. Redan 1993 bildades märkesklubben på initiativ av dåvarande Mazda-importören Olle Olsson. Man märkte nämligen ganska omgående att modellen fått kult- och ikonstatus och ville därför samla ägarna. Idag är medlemsantalet i klubben cirka 2500.

Ordförande Fredrik Hesse deltog naturligtvis på jubileumsfärden. Han berättar vad han anser så unikt med bilmodellen.

– Det är en hållbar bil som är mycket driftsäker och användbar och med en låg vikt som ligger på mellan 1000-1200 kilo, säger han.

Jubileumsturen tog sin början på onsdagen den 27 juni med en samling vid Bäckaskog Slott och på torsdagen genomfördes en rundtur i Skåne. Under fredagen drog karavanen vidare mot Stenungsund, där flera dagsutflykter gjordes genom Bohuslän. Tidigare i veckan anlände karavanen i Eskilstuna där en dag ägnades åt en tur till Skultuna-Sala och den andra dagen Sörmland runt. På torsdagen drog man vidare mot Söderköping och därifrån gick resan vidare mot Oskarshamn för att slutligen avslutas vid Ekerum på Öland. Det var alltså utmed denna etapp som Frödinge kom att bli ett stopp på resan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om