"Stängt kontor ger bättre service"

De förändrade öppettiderna på arbetsförmedlingen i Vimmerby har väckt starka reaktioner. Men från Arbetsförmedlingen fortsätter man att hävda att det inte handlar om en försämring - utan en förbättrad service.- Absolut. Det är till och med syftet, att förbättra servicen till de grupper som behöver vår hjälp allra mest, säger arbetsförmedlingschef Arben Doroci.

Arbetsförmedlingschef Arben Doroci tycker att Arbetsförmedlingens service förbättras när personalen kan fokusera på de grupper som behöver mera hjälp de dagar kontoret är stängt för spontanbesök. "Det handlar inte om någon besparing eller försämring. Vi har fortfarande öppet alla dagar, med samma personal som erbjuder service varje dag." Foto: Kristin Ekstrand

Arbetsförmedlingschef Arben Doroci tycker att Arbetsförmedlingens service förbättras när personalen kan fokusera på de grupper som behöver mera hjälp de dagar kontoret är stängt för spontanbesök. "Det handlar inte om någon besparing eller försämring. Vi har fortfarande öppet alla dagar, med samma personal som erbjuder service varje dag." Foto: Kristin Ekstrand

Foto:

Vimmerby2013-09-21 04:06


Sedan några veckor tillbaka har Arbetsförmedlingen i Vimmerby nya arbetstider. Något som fått de arbetssökande att reagera.
"Jag förstår inte hur det ska kunna bli bättre service när det är stängt", säger en av de vår tidning pratat med.
Men Arben Doroci, arbetsförmedlingschef med helhetsansvaret för kontoren i Oskarshamn, Mönsterås, Högsby, Hultsfred, Vimmerby och Västerviks kommuner som också har operativt chefsansvar för just Vimmerby och Hultsfred i väntan på att man ska hitta en ersättare till Ann-Brith Sköld, som fått annat uppdrag, tycker att det blir just bättre.
- Vi har öppet alla vardagar i veckan, precis som tidigare. Det är samma personal som jobbar och erbjuder service till arbetssökande alla dagar. Det vi gjort är att vi förändrat öppettiderna för spontanbesök. Vi har disponerat om resurserna så att vi de andra tre dagarna kan utöka servicen till de inskrivna som behöver individuella besök.

Men det här måste väl ändå innebära att det blir längre väntetider för de som vill göra spontanbesök, när det bara är möjligt två dagar i veckan?
- Så är det säkert nu i början, när det säkerligen finns de som inte sett att vi ändrat tiderna. Men när alla vet det tror jag det blir bättre.
Arbetsförmedlingschefen Arben Doroci håller med om att det i ena vågskålen finns fler arbetssökande. Men han menar att man också måste titta på vad de arbetssökande har för behov.
- Det stämmer att vi har fler inskrivna arbetssökande. Men i den ökningen ingår stora grupper som inte alls nyttjar tiderna för spontanbesök. Det handlar om nyanlända, som kommer till oss direkt via samarbetet vi har med Migrationsverket, eller den kundgrupp som kommer från samarbetet med Försäkringskassan. Det är målgrupper som inte alls drabbas av att vi förändrar öppettiderna för spontanbesök. I verkligheten betyder det istället att vi kan arbeta med mera riktad och effektivare service och därför tror vi att det blir en förbättring för de som behöver mer hjälp.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om