25 procent fler besökare lockades till Näs i juli månad, jämfört med samma period förra året.
– Hela sommaren har sett väldigt bra ut, men framförallt under juli, säger VD Joacim Johansson.
Under juli har man haft 12 500 gäster, som kan jämföras med de 9 900 gäster som kom samma period förra året. Framförallt märker man av ett högt intresse från utländska gäster.
– Vi har alltid mycket utländska gäster på näs. Det finns inga siffror, men i år känns det som att det är fler än tidigare, säger han.
Den svenska turismen har haft goda utsikter i sommar tack vare den låga kronan. Johansson tror dessutom att pandemins slut har lockat fler utländska besökare.
– Vår målgrupp börjar åka buss tillsammans igen. Även där ser vi att grupper från Tyskland har återhämtat sig, det finns inga restriktioner eller någonting. Det gynnas vi såklart av.
På Näs lider man inte heller av ostadigt väder.
– När det regnar tappar vi lite gäster i parken, då kanske man åker till Näs istället.
I år har både ALV, kommunen och regionen arbetat med marknadsföring utomlands, och på Näs har man rustat sig med flerspråkiga guider i barndomshemmet.
– Guidningen i barndomshemmet är en av kärnorna i verksamheten, säger Joacim Johansson.
Han tror också att den påkostade basutställningen som invigdes i våras har ökat intresset.
– Förhoppningsvis blir det ännu fler nästa år, för då hinner det sprida sig mun till mun. Att gäster som har varit hos oss berättar för sina nära och kära att de har varit hos oss och sett en bra utställning. Det finns ingen bättre marknadsföring än en nöjd gäst.