Stenbäcken svarar om vrålande klient

En skrikande klient på Stenbäcken oroar grannarna. Och Magnus Andersson, chef för Stöd och boende för vuxna på Aleris, som driver behandlingshemmet i Vimmerby, han förstår.
– Jag skulle känna samma sak om det hände där jag bor.
Nu lovar han att det ska bli ett informationsmöte med grannarna.

Foto: Arkiv

Vimmerby2016-09-09 09:00

Flera av de boende på Höganäsgatan i Vimmerby har den senaste tiden reagerat på att en av klienterna på Stenbäckens behandlingshem ligger och skriker på en gräsplan i bostadsområdet.

– Varenda dag. Och vissa nätter också. Natten mellan söndag och måndag kunde jag inte sova alls – då bara skrek han och vi såg hur personal gick omkring och lyste med ficklampor på gräsplanen, berättar en kvinna, som kontaktat vår tidning.

”Skulle känna samma sak”

Grannarna tycker inte att de fått förståelse för sin oro, när de pratat med personalen på behandlingshemmet.

De tycker inte heller att det verkar som att personalen kan hantera mannen.

– Inte kan han bli bättre av att ligga på gräset och skrika. Personalen säger att han inte är farlig. Men vi tycker inte han ska behöva blotta sin ångest på det där viset, det är inte rätt. Man mår dåligt av det, och folk törs inte släppa ut sina barn till lekplatsen. Det känns inte som man förstår problemet.

Men Magnus Andersson, chef för Stöd och boende för vuxna på Aleris, förstår att grannarna både oroas och störs av skrikandet.

– Jag skulle känna samma sak om det hände där jag bor. Det som gör mig glad är att grannarna, trots att de blir störda, uttrycker stor respekt för mannen och gör detta av omsorg om honom.

”Kompetent personal”

Men han håller inte med om att personalen inte kan hantera situationen.

– Som du förstår kan jag inte uttala mig om enskilda personer som vistas hos oss. Det jag kan säga är att vi arbetar enligt vetenskap och beprövad erfarenhet för att våra boende ska må så bra som möjligt utifrån sina förutsättningar. Vi har en mycket kompetent och engagerad personal, som utför insatser för olika form av problematik hos dem som vistas hos oss.

Magnus Andersson betonar att Aleris alltid haft bra relationer med grannarna.

– Det vill vi fortsätta att ha. För att lära känna varandra bättre och berätta mer om vår målgrupp och våra arbetsmetoder så kommer vi att bjuda in grannarna till ett informationsmöte. Detta kommer att ske inom kort. Till dess är alla välkomna att kontakta ledningen för verksamheten, om man oroas eller vill framföra synpunkter.

Grannarna har gjort en anmälan till IVO, Inspektionen för vård och omsorg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om