Det var i veckan som danska Stibos köp av konkursade V-Tabs verksamheter i Vimmerby och Norrahammar slutligen blev helt klart.
Då hade V-Tabs verksamhet i Falkenberg redan sålts till Ljungbergs Tryckeri i Klippan.
Stötestenen för att få affären i hamn för Vimmerby var att komma överens om hyran.
– Det var en dealbreaker, säger nu Stibos vd Søren Henriksen, som arbetat på företaget i 18 år.
Lönegarantin för personalen tog slut den 27 mars. Eftersom en affär var på gång och för att underlätta affären anställde konkursboet då all personal i Vimmerby.
– Driften avslutades i fredags. Vi har anställt personalen i konkursboet under maj så att köparen, som nu driver verksamheten, kan genomföra fackliga förhandlingar, sa då konkursförvaltaren advokat Jörgen Wistrand.
Søren Henriksen svarar på frågan om varför Stibo valde att ta över V-Tabs verksamhet i Vimmerby.
– Vår anläggning i Katrineholm är helt fullbelagd och vi behöver mer kapacitet i Sverige. Vimmerby är duktiga på små upplagor och upplagorna blir allt mindre och det betyder att Vimmerby kan erbjuda det kunderna vill ha.
Vimmerby har ett strategiskt geografiskt läge, även för leveranser till Danmark och Norge, och det är nära till Värnamo som är ett viktigt nav för distributionen.
Vimmerby-tryckeriet kommer nu att inlemmas i Stibo Complete där Stibos verksamhet i Katrineholm redan ingår.
– Vi kommer att bedriva verksamheten i Vimmerby och Katrineholm i ett bolag men med två adresser, säger Henriksen.
Det var 2016 som välkända Sörmlands Grafiska i Katrineholm gick i konkurs. När Stibo köpte verksamheten befarades en stor nedskärning av personal. Av 200 anställda fick 80 personer behålla jobbet, vilket senare utökades. Stibo investerade i en ny press 2017, den flyttades från Danmark, och en annan 2020.
– Kunderna vill gärna producera i Sverige. Katrineholm och Vimmerby blir tillsammans en komplett verksamhet med allt från ark till offset.
Även framöver gäller en enda kontaktperson för kunderna, en som vd:n säger point of contact, medan projektledarna i sin tur kan lägga ut beställningar i Vimmerby, Katrineholm, Danmark eller på någon annan av anläggningarna i koncernen.
Skylttillverkningen i Norrahammar, som Stibo också köpte, läggs däremot ned. Kunder och utrustning flyttas till Stibos motsvarande verksamhet i Norrköping.
Hur många i personalen får behålla sina jobb i Vimmerby?
– Kunderna avgör hur många jobb vi kan behålla. Vi samordnar produktionen och flyttar order från Katrineholm och Tyskland och omvänt. Vimmerby är ett strategiskt köp men hur många som blir kvar avgörs inledningsvis av hur många kunder vi har kvar där.
Han talar om att verksamheten ska samordnas med övriga delar av bolaget, att vissa centrala funktioner redan finns i bolaget och att man ska försöka uppnå synergieffekter, där flera verksamheter blir starkare tillsammans.
– Vi har sagt 40-60 personer till att börja med. Vi gör allt för att behålla så många som möjligt men det är kunderna som bestämmer. Vi har redan förlorat några, kunderna blir lite nervösa vid en konkurs att de inte ska få sina leveranser.
Vad kommer ni att förändra för att få lönsamhet?
– Vi har en långsiktig plan och sluter fungerande avtal med våra leverantörer. Vi är extremt fokuserade på verksamheten, det är vår business.
Ni kom överens om hyran med Nyfosa för lokalerna i Vimmerby. Satt det långt inne?
– Jag var lite bekymrad kring hyran. Det är alltid så i alla förhandlingar att man aldrig får 100 procent. Vi har full förståelse för deras case men vi har ett annat case.
I Katrineholm är alla era tryckare över 50 år. Var köpet av V-Tab Vimmerby ett sätt att få flera tryckare i en bransch som skriker efter kompetens?
– Bristen på tryckare är ett branschproblem. Tryckarna i Vimmerby är generellt yngre så de grabbarna kommer att vara med oss längre.
Förhandlingar med facket pågår sedan en tid. De som vill och får behålla jobbet tas över av Stibo Complete senast den första juni.
– Vi har bra samtal med facket och personalen. Det är en god dialog med god vilja från bägge sidor att vi fixar detta.
Om man ser branschen som en enda kaka så menar Søren Henriksen att den fortfarande är stor. Det är också allt färre som är med och delar på den och Stibos mål är att ha så stor andel som möjligt.
– Vi har en strategi att komma in hos kunderna och sedan sälja mer till dem.