Arrangörer till eventet är företaget Abloc, i samverkan med Vimmerby, Hultsfred och Eksjö kommun.
– Anledningen till att vi gör det här är för att fler människor ska besöka oss, och då fastnade vi för "gravel", berättar Robert Glader, till vardags verksamhetsledare på Emilkraften, som representerar Eksjö kommun.
Gravel är engelska för grus, så som ni kan ana kommer deltagarna till stor del färdas på just grusvägar.
Kan du berätta lite mer om den här formen av cykling?
– Det är en ganska ny gren. Man cyklar med landsvägscyklar, samma typer av cyklar som man kan se användas på Tour de France, med skillnaden att däcken är grövre och mönstrade, dessutom sitter ramen lite högre upp. En fördel med att cykla på grusvägar är att man till stor del undviker bilar i och med att man mest färdas på vägar med mindre trafik.
– Gravel växer sig starkare i hela Europa, Sverige inkluderat. Det är flera liknande event som genomförs runtom i landet.
Han understryker att Lönneberga Gravel inte är en tävling, även om deltagarna via en app kommer kunna se sina tider på de olika segmenten och därmed utmana sig själva om viljan finns.
– Det blir en liten mix. Men i det stora hela är tanken att man ska kunna dra ihop ett gäng, komma iväg, cykla och ha det trevligt tillsammans. Vi kommer ha inplanerade fikastopp längs vägen. Ett stopp i Katthult blir det bland annat med "goa" kakor, ostkaka från Frödinge och Åbro-dryck. Deltagarna kommer verkligen få känslan av att vara i Astrids hemtrakter. Det brukar vara uppskattat.
Cyklingen börjar och slutar på Fredensborgs Herrgård, och beroende på hur långt man cyklar blir det utöver Katthult passager i Lönneberga, Mariannelund och Bullerbyn.
Det går att välja mellan tre sträckor; 75 km, 100 km eller 165 km. På den längsta sträckan blir det en tur förbi Kvilleeken, och hela 2200 höjdmeter avverkas.
– Det behövs väl någon form av grundfysik att luta sig tillbaka på. Det kan vara lite krävande, men det är det som många tycker är roligt, att få utmana sig själva. Det är många som gillar att ta i och locka fram tävlingsmänniskan inom sig.
Är det bara cykeltokiga som kommer, eller brukar det även vara "glada motionärer"?
– Jag skulle nog säga att 80 procent har en ganska stark relation med cyklingen från tidigare i livet. Det är flera som varit tävlingscyklister, men som sadlat om från landsvägscykling till gruscykling. Jag gissar att merparten har det som ett stort intresse och kommer med bra cyklar, men det finns även glada motionärer. Jag själv ska faktiskt testa sträckan på 100 km. Vi får se hur det går, säger Glader.
Redan på fredag anländer cyklister från hela landet för att ladda upp inför lördagens bravader.
– Vissa kommer hit på fredagen och cyklar en kortare sträcka på tre mil följt av en föreläsning på Fredensborgs Herrgård om träning. På lördagen delas man in i olika grupper, med första start 09:00. Det kommer finnas följebilar som på Tour de France, fast lite färre, haha. Så det finns även ett säkerhetstänk och vi kommer ha guider längs med sträckorna. När deltagarna tagit sig i mål på lördagen blir det "afterbike" med käk och prisutdelning, till de som stuckit ut på något sätt.