Den senaste tiden har flera läsare kontaktat tidningen med klagomål på hur utdelningen av post fungerar eller inte fungerar i Vimmerbyområdet.
Den röda tråden i kritiken är att posten kommer sent, och att det somliga dagar inte levereras någon post överhuvud taget.
– Även om det inte kommer någon vanlig post alla dagar vet man ju till exempel att det brukar komma en del reklamutskick varje måndag, men det har varit tomt i brevlådan, säger en Vimmerbybo.
Men det finns det som är viktigare än reklam.
– Min 80-årige svärfar har gått och väntat på besked från landstinget om en viktig operation. Han visste att kallelsen skulle komma med post och att den skulle komma med kort varsel. I måndags kom det ingen post och i tisdags trodde han länge och väl att det heller inte skulle komma något, eftersom det dröjde fram till fyra-tiden på eftermiddagen. För oss som jobbar spelar det kanske inte så stor roll, posten ligger ju i brevlådan när man kommer hem. Men äldre hinner bygga upp en onödig oro, när det känns som om något som alltid fungerat klockrent inte gör det längre, säger en annan läsare.
När vi pratar med Sune Nilsson, produktionschef på PostNord i Linköping, håller han med om att det är lite rörigt just nu.
– Vi beklagar verkligen störningarna som blivit och ser allvarligt på det. Vi jobbar hårt på att få ordning på problemen. Det är många olika omständigheter som sammanfallit, tyvärr.
Till att börja med har den nya organisationen med centraliserad sortering inte riktigt fungerat.
– Vi måste anpassa vår verksamhet till det vi tappar i brevvolym och omorganisationen i Vimmerby som genomfördes i slutet av maj och början på juni har inte riktigt satt sig. Det har varit höga volymer framförallt på paketsidan och vi har inte hunnit sortera alla brev och få ut all post. Men det har aldrig handlat om mer än en dag och man måste också komma ihåg att på grund av minskad brevvolym kan det faktiskt vara så att vissa dagar får man ingen post.
Samtidigt som omorganisationen sjösatts brottas man med stor sjukfrånvaro och svårigheter att hitta vikarier.
– Det är jättesvårt. Generellt har vi låga sjuktal, men under vintern och våren har vi haft mycket kort sjukfrånvaro, som olyckligt sammanfallit med omorganisationen.
Sune Nilsson säger att det är en markant skillnad på tillgången på vikarier.
– Man kan bara titta på hur det ser ut vad gäller semestervikarier i mitt område i Linköping. Om vi för bara några år sedan hade 200-300 ansökningar till sommaren har vi idag inte ens en tredjedel. Vad det beror på är svårt att säga.
Så de brevbärare som jobbar har alltså en hög arbetsbelastning?
– Ja, och vi har väldigt duktiga medarbetare, inte minst på de mindre orterna som Vimmerby, där man har bra lokalkännedom. De gör sitt yttersta, men ibland gör omständigheterna att det inte räcker till.
Sune Nilsson säger också att det i vissa fall kan förklaras med ändrade slingor att posten levereras senare än man är van vid.
– Men det kan jag egentligen inte uttala mig om. Jag är vikarierande områdeschef nu under semestern, och sitter ju i Linköping.
Vad säger du till de som är upprörda över försenad utdelning?
– Att vi jobbar hårt på att få rätsida på det här och att det kommer att bli bättre. Vi har ett samhällsuppdrag som vi gör allt för att uppfylla.