Strejk på bilprovningen

Vid klockan 16:00 i går gick de anställda hem från Bilprovningen i Vimmerby. Detta på grund av strejk.
- Vi vet inte hur länge strejken kommer hålla i sig, säger David Wästberg.

I går fick de anställda på Bilprovningen i Vimmerby gå hem vid 16:00. Under kvällen fanns Bo Karlsson utanför Bilprovningen för att informera de kunder som eventuellt missat att strejken utbrutit.  - Stationen kommer vara bemannad så att kunderna kan få hjälp med att boka om sina besiktningstider, säger Bo Karlsson.

I går fick de anställda på Bilprovningen i Vimmerby gå hem vid 16:00. Under kvällen fanns Bo Karlsson utanför Bilprovningen för att informera de kunder som eventuellt missat att strejken utbrutit. - Stationen kommer vara bemannad så att kunderna kan få hjälp med att boka om sina besiktningstider, säger Bo Karlsson.

Foto:

Vimmerby2012-05-10 06:12


Förhandlingarna mellan fackförbundet Unionen och Bilprovningens företagarorganisationen gick i kras. Inget beslut har fattats, vilket resulterar i att 88 stationer kommer hållas stängda fram tills de båda parterna har kommit överens.
- Hur länge strejken kommer hålla på det vet ju inte. Vi får se vad som händer framöver, säger David Wästberg, presschef på Almega.

Vimmerby drabbas
Vid 16:00 gick 1 240 personer som är anslutna till Amega hem från sina arbetsplatser på grund av strejk.
Fackförbundet Unionen har tidigare i veckan sagt ja till medlarbudet om 300 kronor mer i månaden, men Arbetsgivarparten sa nej.
I närområdet drabbas Vimmerby, Vetlanda, Oskarshamn och Nässjö.
- Det kommer förhoppningsvis finnas en person på varje station som inte är ansluten till Almega och som i sin tur kan vara på stationen för att hjälpa kunderna som kommer till stationen. Vi försöker i första hand att hänvisa till andra stationer i närområdet, om man är i gränsen på körförbud, säger Cecilia Blom Hesselgren, informationschef på Svenska Bilprovningen AB.

Gått ut med information
Bilprovningen har fokuserat på att försöka nå ut till så många kunder som bara är möjligt.
- Vi kommer anslå affischer, vi har lagt ut meddelanden på vår hemsida och när man ringer till oss är det en telefonsvarare som meddelar kunderna vad som pågår, säger Cecilia Blom Hesselgren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om