När hemtjänsten inte dök upp på sitt kvällsbesök i fredags tryckte den 80-årige mannen på trygghetslarmet. Men det funkade inte. Åtminstone var det vad han hade anledning att tro.
– Han fick tag på oss, vi brukar oftast vara hemma så vi kan rycka in om han behöver hjälp, men den här gången var vi på resande fot. Så vi började leta nummer till jour och nattpatrull. Till slut kom nattpatrullen och hjälpte honom med kvällsbestyren, säger en närstående.
Att hjälpen kom flera timmar senare än den skulle är illa, men ändå inte den stora saken, säger de anhöriga, som tycker att tryggheten naggats i kanten efter det som hänt.
– Vi fick veta att om trygghetslarmen går sönder en fredag finns det inte resurser i Vimmerby att fixa det förrän efter helgen. Det låter ju helt befängt. Pappa har åtminstone hemtjänst två gånger dagligen, och anhöriga. Tänk om man inte har det, utan bara trygghetslarmet som enda trygghet och livlina? Om man ramlar och ligger själv hemma?
När de som har trygghetslarm i Vimmerby kommun larmar går det till trygghetscentralen Tunstall. Det som hände i helgen är att kommunikationen från centralen tillbaka till den enskilde har inte fungerat, förklarar enhetschef Ann-Sofie Älvehag.
– Det här har inte hänt tidigare, det är något nytt. Larmen har gått fram, och larmet har ringts ut till personalgrupp som senare har kommit, men man har inte kunnat gå tillbaka till de som larmat och säga att man tagit emot larmen. Därför har den enskilde uppfattat att larmen inte gått fram.
Hur många är det som drabbats?– Ett fåtal, vad jag känner till är det två personer.
Vad beror driftstörningen på?– Det vet vi inte, det jobbar vi med för att ta reda på. Nu ska det inte vara några problem med det längre, tillsammans med Tunstall undersöker vad som har hänt för att förhindra att det sker igen.
Borde det inte finnas någon jour eller backup om trygghetslarmen inte fungerar som de ska under helgerna?– Vi har rutiner för det. Då ersätter vi larmet med extra tillsyner istället, och gör upp med den enskilde hur ofta vi behöver komma.
I det här fallet funkade inte kommunikationen tillbaka till brukaren. Kan det bli dött åt båda håll, eller ser ni alltid att man larmat?– Tunstall ser det, dit går larmen, de registrerar och fungerar inte larmen blir det felkod och vi får den felkoden från Tunstall.
Ann-Sofie Älvehag förstår att driftstörningen skapat oro hos de drabbade.
– Får man inte besked om att larmet gått fram blir det givetvis en oro, och man har ju larmet av en anledning.
Några rutiner för information till brukare att det förekommer driftstopp har inte kommunen, och ska anhöriga meddelas behövs samtycke. I ett mejl skriver enhetscheferna inom hemtjänsten: ”Våra rutiner säger att om larmen ligger nere av någon anledning, går vi igenom vilka brukare som vi inte hjälper dagligen och erbjuder dem en tillsyn istället, och då får brukaren information som säger att de får hjälpen så här istället. På så sätt säkerställs att den enskilde får hjälp.”
– Generellt har trygghetslarmen i Vimmerby blivit tryggare, betonar Ulrika Brorsson, verksamhetschef för hälso-sjukvård och funktionshinder.
– Till skillnad mot de analoga larmen vi bytt bort får vi med de nya digitala information när ett larm eller en klocka inte fungerar, de batterivarnar också vid svagt batteri.