Succé för nya hemsidan

Den var bevisligen efterlängtad, vår tidnings nya hemsida. På något annat sätt kan man inte tolka besökssiffrorna och den respons som kommit sedan lanseringen i tisdags. – Närmare 15 000 unika besökare på en dag är en riktigt bra siffra, säger Alexander Lindebrand, digitalansvarig på Swepress.

En del av det gäng som tillsammans har skapat vår tidnings nya webbplats. Fr v: Mattias Thurgren, Mathias Borgmalm och Marcus Alsér, Mindbite, Swepresstrion Alexander Lindebrand, Viktor Kennmark och Dennis Lindblad samt Robin Månsson, Mindbite.

En del av det gäng som tillsammans har skapat vår tidnings nya webbplats. Fr v: Mattias Thurgren, Mathias Borgmalm och Marcus Alsér, Mindbite, Swepresstrion Alexander Lindebrand, Viktor Kennmark och Dennis Lindblad samt Robin Månsson, Mindbite.

Foto: Micael Rundberg

Vimmerby2016-04-26 11:20

Redan för tre år sedan lade Swepress Media – där bland annat Norra Länstidningen/Vimmerby Tidning, Linköpings Tidning/Kinda-Posten och Västerviks-Posten ingår – och den Vimmerbysbaserade webbyrån Mindbite grunden till tidningsföretagets nya Internet-strategi.
Först lanserades en e-tidning, därefter lades krutet på att skapa ett omfattande kundcenter och i dagarna blev alltså den nya webbplatsen färdig. Eller åtminstone det första steget av den.

Inlett steg två
– Swepress har ansvarat för konceptet, med innehåll och design, medan vi har varit mer inriktade på funktioner och på de tekniska lösningarna, berättar Mindbites vd Marcus Alsér.
– Ett halvårsprojekt där vi har kompletterat varandra på ett mycket bra sätt. Men vi är långt ifrån klara här. Vi har redan inlett arbetet med steg två – det kommer fyllas på med många nya funktioner och tekniska lösningar för att optimera upplevelsen – både för våra läsare och för våra annonsörer, fyller Alexander Lindebrand i, digitalansvarig på Swepress.

Skyndat långsamt
2002 sjösattes Swepress gamla webbplats, så visst var en förnyelse på plats.
– Vi har tagit med oss allt från den gamla sidan, så nu finns det omkring 70 000 sökbara artiklar, från 2002 och framåt.
– Jag tycker att Swepress har gjort helt rätt – man har analyserat sin situation, skyndat långsamt och tagit ett steg i taget utifrån den fastslagna strategin, säger Marcus Alsér.

Positiv respons
I tisdags tryckte Mindbite på knappen, som växlade över från den gamla till den nya webbplatsen. Och mottagandet har varit väldigt positivt. Redan den första dagen besökte närmare 15 000 personer den nya sidan, inte så långt från tidningens bästa besökarantal någonsin på en och samma dag.
– Vi har också fått mycket positiv respons från både läsare och annansörer, berättar Alexander Lindebrand.
– Feedback från läsarna är det bästa verktyget för vårt kontinuerliga utvecklingsarbete, så det är vi väldigt tacksamma för.
De användare som förmodligen upplever störst skillnad är de som väljer att läsa tidningen via sin mobiltelefon.
– Nu är sidan responsiv och helt anpassad för mobilen. Det är väldigt stor skillnad på användarvänligheten, avslutar Alexander Lindebrand.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om