– Vi satsar på en digital bilhall och webshop för att vara nära kunder också på mindre orter, säger Mattias Larsson, vd för Suzuki Sverige om den satsning som nu görs i Småland och där Vimmerby får en central roll.
Importören lanserar nu en webbaserad bilhall där man inledningsvis säljer nya bilar direkt till kunder utan att gå via återförsäljare.
– Kunden ser vilka bilar som finns, vad de kostar och sånt. Vill man provköra kommer vi ut med bilen till kunden eller att kunden tar sig till ett provkörningscentrum som vi etablerat hos Simon Promotion i Vimmerby, säger Mattias Larsson.
Företaget jobbar med den lösningen i Göteborg sen ett och ett halvt år tillbaka och erfarenheterna är goda och nu blir Småland nästa område för samma modell.
– Jag vill nog säga att vi är först ut i branschen att jobba på det här sättet, och det är inte alls meningen att det ska konkurrera ut våra fasta återförsäljare som vi har på ett par ställen, utan det är ett komplement och erfarenheterna från Göteborg visar att vi når nya kundgrupper utan att försäljningen minskar hos de fasta återförsäljare vi har där, säger han.
Totalt finns det ett 50-tal fasta återförsäljare runt om i Sverige. Ett par av dem finns i Småland. Där finns också ett antal anlitade verkstäder för bilmärket, varav en i Vimmerby.
Vad ser ni som den största utmaningen för att det här ska fungera?
– Geografin är en stor utmaning. Småland är ett stort område och det gäller att nå ut till kunderna och få dem att känna att vi är lokala, säger Mattias Larsson.
Hur ska ni göra rent praktiskt för att det här ska fungera?
– Där har vi ett samarbete med Simon Promotion isen många år och det är ett företag som verkligen levererat och skött våra event och mobila utställningar och det kommer de att fortsätta att göra. De kommer också till stor del att sköta leveranser till kunder, man kan komma hit och provköra eller beställa en provkörning hem eller vart man vill. Vi kommer också att tillsätta en egen anställd i Vimmerby, utöver de fyra på Simon Promotion.
Simon Johansson är också nöjd med det utökade samarbetet.
– Det är det här vi jobbar med att bistå importörerna. Pandemin har gjort det svårt med event, men vi går stärkta ur den och det här är ett bevis på det, säger han.