Tågen på Stångådalsbanan sena i juli

Bara drygt hälften av alla tåg på Stångådalsbanan kom fram i tid under juli. Nästan varannan försening var längre än fem minuter.
Enligt KLT, Kalmar Länstrafik, beror förseningarna främst på tekniska problem med banan och på väntetider för anslutande tåg och bussar.

Vimmerby2011-08-05 06:14

- Om ett tåg inte kommer i väg i tid från Linköping, kan det i sin tur påverka och försena flera andra tåg på banan på grund av att inplanerade mötestider i Blomstermåla och Hultsfred inte kan hållas heller, säger Katharina Seijsing, trafik- och planeringschef på KLT till trafikbolagets statistik över punktlighet och regularitet för årets sju första månader.
Den visar att få tåg ställs in numera. Sedan februari har över 95 procent av tågavgångarna körts. Bortsett från juli då tio procent av turerna måste ställas in.
- Det är av allt att döma helgen den 23-24 då åsknedslag slog ut driftledningscentralen i Norrköping och alla tåg var inställda på både Stångådalsbanan och Tjustbanan, säger Katarina Seijsing.
Sena tåg i juli
När det gäller punktligheten är dock julimånaden på Stångådalsbanan i stort sett lika illa som den tidigare hårt kritiserade januarimånaden. 45 procent av tågen kom fram försent till slutstationen. 15 procent var mer än fem minuter försenade.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om