– Vi har haft många tillbud vid den korsningen och vi tror att det är toppen på ett isberg och till sist händer en olycka, säger Alexander Johansson, säkerhetschef på Transdev som kör Kustpilen-tågen på Stångådalsbanan.
Stångådalsbanan har nära 200 oskyddade övergångar och 100-talet skyddade plankorsningar. En sammanställning av tillbuden från slutet av 2015 och till nu visar på totalt 198 tillbud och åtta olyckor vid obevakade övergångar. Bland annat omkom en person vid en olycka norr om Kisa för ett par år sedan.
Den korsning som har flest tillbud i Vimmerby kommun är vid Hamra by söder om Vimmerby.
– Vi har sex registrerade tillbud under perioden. Två var förra året och i ett fall var det nära kollision mellan en större traktor och ett tåg, säger Johansson.
Affärschef Marie-Louise Arnell, på Transdev, lyfter särskilt fram arbetsmiljöproblemet för tågförarna.
– De får ofta sitta och köra med hjärtat i halsgropen. Det är ingen bra arbetsmiljö och det är absolut min uppfattning att tillbuden ökat.
– Man måste vara väldigt uppmärksam när man kör tåget, det är många osäkra korsningar för oss, säger Carolin Widen som själv är lokförare och har varit med om tillbud.
Transdev arbetar sen tidigare tillsammans med Trafikverket för att höja säkerheten. Nu vänder man sig också till kommunerna.
– Säkerheten ligger i kommunens intresse och man bör ha dialog med Trafikverket och kanske till och med skjuta till pengar till någon åtgärd. Särskilt om trafiken ökat kommunal planering. Nu är det kanske inte så i Vimmerby, men sånt som påverkar trafiken är viktigt, säger Marie Louise Arnell.
Joakim Svensson är trafikadministratör på Vimmerby kommun.
"Kommunen är medveten om riskerna vid obevakade plankorsningar, och att tillbuden ökat. Vi lyfter det i vår dialog med Trafikverket. Men vid korsningen vid Hamra med en enskild väg, har kommunen inga möjligheter att bidra. Det vilar helt på Trafikverket i samråd med berörda vägsamfälligheter", skriver han i ett mail till oss.
Trafikverket har en plan för åtgärder vid oskyddade korsningar. Men den vid Hamra är inte prioriterad i första omgången.
– Jag hoppas vi kan prioritera in den i andra omgången under perioden 2022-2027 och i så fall är det troligen bommar som ligger närmast, säger Diana Pallant, planerare på Trafikverket.