Mellan den 25 och 30 juli är tågtrafiken avstängd på sträckorna Kalmar-Linköping, Västervik-Linköping samt Oskarshamn-Berga. Det var med anledning av värmen och SMHIs Klass 2-varning som Trafikverket såg sig tvingade att fatta beslutet. Den största faran sägs vara bildandet av solkurvor på rälsen.
Efter beslutet har kritiken inte låtit vänta på sig. Bland annat har Centerpartiet riktat kritik mot Trafikverket men också mot landets politiska ledning.
Marcus Jonemyr, ordförande i Centerpartiet i Vimmerby kommun:
– Det handlar om brist på resurser till infrastrukturen överlag. Det finns inte en krona i de kommande budgeterna för att underhålla spåren, säger han.
– Som det har varit den senaste tiden är det mer regel än undantag att det är stopp på järnvägen. Det behövs mer medel för upprustning, det måste komma från regeringen. Först efter en upprustning kan trafiken rulla på som den ska, utan stopp, säger Marcus Jonemyr.
Även KLTs VD Karl-Johan Bodell har kritiserat stoppet av tågtrafiken.
–Trafikverket har ansvaret. Det är deras tillkortakommande med eftersatt underhåll av banorna i länet som orsakat det här. Vi ordnar ersättningstrafik och försöker se till att våra kunder kommer fram, säger han till P4 Kalmar.
När vi ringer upp för att höra mer angående kritiken säger han:
– På vinter har vi stormvarningar med träd som inte är säkrade runt spåren och kan av den anledningen inte köra. Nu på sommaren är det värme som orsakar solkurvor och kan därför inte köra på spåren. Hade vi haft nytt material i spåret, hade vi aldrig haft dessa bekymmer. Vi kan aldrig köra, det här problemen måste fixas till.
Däremot håller han inte med Centern i kritiken mot den politiska ledningen.
– Vi har haft de här problemen under en lång tid. Tidigare var det Alliansen som styrde och då skedde inte mycket. Det blev ingen förändring när socialdemokraterna tog makten heller. Ingen politiker bryr sig om den här hörnan av landet, säger Karl-Johan Bodell.
Jörgen Borggren, enhetschef för underhåll järnväg i region syd vid Trafikverket, bemöter kritiken.
– Den här avstängningen är en säkerhetsåtgärd på grund av värmen. Rälsen förlängs av värmen och bildar en solkurva. I normala fall är värmen i rälsen cirka 40 grader nu ligger den på 55-60 grader. Vi är inte vana vid det, och har valt att stänga av.
Vissa menar att det handlar om av underhållsbrist?
– Det här är en skarvspårsbana och det går inte att rusta upp den för att klara den här värmen. Då skulle vi göra en ombyggnation av banan. Det är en kostnadsfråga. Vi prioriterar de högtrafikerade spåren.
Vad säger du till de som bor i de här områdena och känner sig bortprioriterade?
– Jag har full förståelse för deras besvikelse men vi måste satsa där vi gynnar flest människor. Vi satsar fortfarande och utför arbete här med.
KLTs VD menar att det alltid är något som stör trafiken - nu är det värmen och på vintern är det stormvarningar.
– Det är mycket träd längs med banan som vi måste säkra upp. Vi har försökt att få till pengar för det och vi glömmer inte bort det men vi måste prioritera där det är mest akut, säger Jörgen Borggren