I ett pressmeddelande riktar tre ledande regionpolitiker från Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet skarp kritik mot regeringen, efter beslutet att minska anslagen till Trafikverket.
Regionstyrelsens ordförande Angelica Katsanidou (S):
– Jag är bedrövad och vansinnig över detta beslut! Återigen får vi ett bevis på att regeringspartiernas tal om hela landets utveckling i valrörelsen inte var något annat än tomma ord. Inte minst Kristdemokraterna hade hög svansföring i sitt tal om ”Hjärtlandet” och nu sitter deras infrastrukturminister Andreas Carlsson och slår undan benen på den regionala tågtrafiken, säger Katsanidou som även skickar en passning till två KD-politiker i länet.
– Jag ställer samtidigt frågan till Kristdemokraterna bägge regionråd, Jimmy Loord och Carl-Wiktor Svensson, om de accepterar detta eller om de är beredda att göra ett jobb och påverka sin egna minister?
I pressmeddelandet framgår det att Trafikverket har meddelat Region Kalmar län att statsbidraget på 18 miljoner kronor för Stångådalsbanan dras in vid årsskiftet, som en följd av regeringens senaste budget där Trafikverket tilldelades mindre pengar än önskat.
Att det skulle finnas ett beslut om att dra in just det specifika statsbidraget till Stångådalsbanan dementeras dock av Trafikverkets kommunikationsdirektör Anna Lihr.
Karin Helmersson (C), som är ordförande i regionala utvecklingsnämnden, är mycket kritisk:
– Jag är bedrövad, ledsen och förbannad. Gång på gång visar regeringens politik att vi i Kalmar län är mindre värda än stora delar av övriga Sverige. Vi är ett av de län som får absolut minst när det gäller satsningar på infrastruktur och nu kommer detta besked som en riktigt sur lök på laxen. Det känns verkligen som att vi i länet jobbar i en konstant statlig motvind och uppförsbacke.
Det vänsterpartistiska regionrådet Lena Granath är inne på samma linje:
– TIDÖ-partierna är snabba på att slå sig för bröstet med att de sänker skatten för de som tjänar allra mest men de gör det på bekostnad av bland annat den regionala utvecklingen. Att dra in stödet för tågtrafiken är ödesdigert för oss i Kalmar län och de sätter regionen i en omöjlig sits, antingen så tvingas vi nu att lägga ner tågtrafiken i länet eller så får sjukvården betala priset för att tågtrafiken ska finnas kvar, säger hon i pressmeddelandet.