På onsdagen presenterades en ny taxi-utredning för regeringen där det bland annat framgår att alla taxibilar, utan undantag ska vara utrustade med en taxameter. Men den tar även upp fenomenet som uppstått på senare år som består i att privatpersoner via sociala plattformer matchar resenärer och chaufförer som erbjuder skjuts. Men det ska alltså okej att skjutsa varandra så länge ingen tjänar på det ekonomiskt.
Så här sammanfattar utredningen gränsen mellan taxi och samåkning:
• Samåkning mellan bekanta även i fortsättningen bör vara oreglerad.
• Samåkning mellan obekanta, som delar resmål eller resväg och kostnader, bör inte definieras som taxitrafik och ska kunna ske till vilket resmål som helst.
• Bilinnehavaren och/eller föraren bör inte få göra en ekonomisk vinst vid samåkning
Lena Wangenholm som är administratör för den Facebookgrupp i Vimmerby där man kan både erbjuda och efterfråga skjuts, är glad över den nya utredningen men menar att debatten har tagit onödigt stora proportioner.
– Så skönt att den här utredningen kom så lägligt, det känns mycket bra, säger Lena Wangenholm.
– Jag bara skakade på huvudet när jag läser att folk kallar det ”svarttaxi”, det är rent ut sagt löjligt. Det handlar om vänner som hjälper vänner. Folk har samåkt med varandra i alla tider, jag förstår inte varför det ska bli en så stor grej av det just nu?
Vad händer med er grupp nu?
– Jag hoppas att det blir ännu ett uppsving i gruppen. Det rasslade till med massor av förfrågningar om att vara med i gruppen efter artikeln i tidningen förra veckan så jag hoppas på det igen efter den här utredningen.
Hur ser du på punkten som handlar om att bilägaren/föraren inte får göra någon vinst vid samåkning, följs det i gruppen?
– Det är ju upp till den som kör. Det enda jag har sagt är att det här ska vara ett behjärtansvärt uppdrag, men det ska inte kosta chauffören något utan täcka bensinkostnaden. Men jag lägger mig inte i det.
Vad är ditt ansvar?
– Att släppa in nya medlemmar. Ibland slänger jag ut frågan om det finns någon som vill göra en god gärning och köra, säger Lena Wangenholm.