Hemtjänstpersonal i Vimmerby kommun besvarar inte larm i "fostrande syfte". Det skrev Inspektionen för vård och omsorg (IVO) i ett beslut angående bristande bemötande gentemot en enskild brukare.
- Vi ser jätteallvarligt på det och det är inte tillåtet att agera så. Vi måste titta på orsakerna till varför vi ser den här tendensen. Det kan vara fördröjningar under vissa tidpunkter, men man får aldrig sätta det i system.
I rapporten menar personalen att det hela beror på arbetsmiljöproblem. Intervjuer med personalen kommer att ligga till grund för en åtgärdsplan, men de görs inte förrän efter sommaren.
- Är det så måste vi agera som arbetsgivare. Det kan vara att man upplever brist på tid eller har dåliga arbetsvillkor som gör att det är svårt att hitta ett professionellt förhållningssätt.
"Inte vänta med uppsåt"
I dagsläget har inte kommunen några uppgifter om hur länge människor med trygghetslarm får vänta på hjälp.
- Successivt införs nu digitala lås inom verksamheten vilket bland annat kommer innebära att sådana uppgifter kan tas fram. Digitala lås kommer att vara infört inom hela äldreomsorgen under senare delen av hösten 2014. Först ut är Granen och Rumskulla. Att besvara trygghetslarm är en prioriterad arbetsuppgift och ska ske skyndsamt, säger Karin Holmgren, verksamhetschef för äldreomsorgen.
Hanna Alsér kan inte svara på vad som anses vara en rimlig väntetid.
- Det är jättesvårt att säga och det beror på arbetsbelastningen. Men en brukare ska inte få vänta på hjälp med uppsåt, säger hon.
"Teknik kan korta väntetiderna"
Hemtjänstpersonal "fostrar" brukare att inte använda trygghetslarmet. I dagsläget vet inte socialförvaltningen hur lång tid brukarna får vänta - men ny teknik ska förbättra kontrollen.- Det är en brist hos oss, säger kvalitetssamordnaren Hanna Alsér.
"Vi vet inte idag hur länge de gamla får vänta vid ett trygghetslarm. Det är en brist hos oss, säger Hanna Alsér, kvalitetssamordnare inom omsorgen.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!