Teknikpengarna gjorde susen

Vad kan man göra med 50 000 kronor?
Man kan till exempel få 285 låg- och mellanstadieelever att förstå att teknik inte är så svårt som det låter.
- Jag törs säga att våra elever fått ganska mycket kunskap i teknikämnet, säger Lars Pettersson, lärare på Astrid Lindgrens skola där man använt pengar från Teknikföretagen i en massa olika teknikprojekt.

Vimmerby2009-06-10 06:08


På Astrid Lindgrens skola hade man funderat på hur man bättre skulle nå målen i teknikämnet och samtidigt integrera tekniken i andra skolämnen.
En utmärkelse från Teknikföretagen på 50 000 kronor i februari i fjol blev en god hjälp på vägen.

Koppling
Alla klasser från förskoleåret till år 6 har jobbat med projekt och integrerad teknikundervisning under läsåret 2008/2009.
- I mångt och mycket handlar det om att lyfta fram vardagstekniken och skapa en förförståelse innan eleverna tar sig an olika uppgifter. När de ser sammanhangen och kan koppla teknik till det de omger sig med i vardagen blir inte teknik så svårt längre, säger rektor Isa Karlsson.
För att få en röd tråd i teknikundervisningen och synliggöra tekniken i vardagslivet har man kopplat samma teknik med matematik, kommunikation och utomhuspedagogik.
- Eleverna har till exempel ritat och konstruerat eget utedass och fågelholkar som vi satt ut i skolskogen i Hörestadhult, säger Kars Pettersson, som tycker att det nya sättet att arbeta varit både stimulerande och utvecklande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om