The Swedish Family i Vimmerby

Deras vardag följs av miljoner på Youtube. Har precis varit på långresa. Men när vloggande familjen André-Berggren från Stockholm kör sommarroadskonceptet Visby-Västervik-Vimmerby vete katten om inte hönsäggen och kaninerna i Ingebo tar priset. ”Sånt här borde man göra mer”, säger mamma Joanna André.

Harry kollar vad kaninen föredrar. Maskros eller gräs.

Harry kollar vad kaninen föredrar. Maskros eller gräs.

Foto: Rebecca Forsgren Malmström

Vimmerby2019-06-19 21:07

”Har du vandrande pinnar?” frågar sjuåriga Alma André, när hon kliver ur bilen på gårdsplanen hos Kristina Lindelöf, som driver KRAV-gården och turistverksamheten Ingebo Hagar strax utanför Vimmerby.

Nej, vandrande pinnar bjuds icke. Däremot nyvärpta ägg, som är alldeles varma mot kinden fast de inte ens är kokta. Och killingar, kaniner och runda grisar.

– Bajs på skorna, säger lillebror Harry, snart fem, som med viss försiktighet närmat sig något av det mest spännande Ingebo har för stunden, en ruvande ankmamma.

Till synes vilken barnfamilj som helst, på semestertripp i sommar-Sverige. Men landets största familjevloggare ”The Swedish Family” är inte riktigt som vilken barnfamilj som helst. Efter att mamma Joanna redigerat mastigt filmat material från julfirande i Mora och lagt ut på Youtube för att det är en praktisk plattform och för att barnen skulle ha något kul att titta på när de blev större, har antalet tittare vuxit från "nästan inga" till 500 till dundersuccé på Youtube på drygt två år. 165 000 prenumeranter följer vad de gör, två filmer i snitt per vecka. Tittarna kan se vardagsnära saker som Harrys första besök hos frissan, hur det känns när pappa är pinsam eller när Alma opererar bort halsmandlarna, med över två miljoner visningar. Senaste månaden hade man 6,7 miljoner visningar och snittet ligger på 500 000-600 000 unika tittare.

– Visningar och tittarnas engagemang är det som är intressant, säger pappa Axel Berggren, som hoppas att familjens livsstil kan inspirera andra föräldrar och som konstaterar att han själv också fått nyttiga personlighetsutvecklande påminnelser av att se sig själv på film.

Framgången har skapat utrymme till nytt liv. Joanna sa upp sig från jobbet som TV-producent, Axel slutade som ingenjör. Nu försörjer de sig på vloggandet och kan göra saker de annars bara hade drömt om.

– Vi blir inte miljonärer på Youtube, men vi blir rika på tid och kan vara med våra barn. Nyligen kom vi hem från en fyramånaders resa till Thailand, Nya Zeeland, Taiwan, Malaysia och Grekland.

Men nu har de alltså gjort en sommarroadtripp och avslutar med två dagar i Vimmerby. Astrid Lindgrens Värld har de förstås besökt och innan det bär av hem till Stockholm landar de i lugnet i Ingebo.

Vad är nackdelen med ert nya liv?

– På Youtube kommer man närmare sina tittare och många upplever nog att de känner oss, nu märker vi ju att många känner igen oss och inte minst barnen. Det är något vi måste förhålla oss till och hitta bra strategier för, men vi håller på med det här så länge vi och barnen tycker det är kul.

Peter Göransson, turistchef i Vimmerby, är glad över att den gemensamma semesterregionen Visby-Västervik-Vimmerby fått besök av The Swedish Family.

– De har galet många följare och kommunicerar med vår främsta målgrupp, och gör det dessutom proffsigt, informativt, lättsamt och med hög trovärdighet. Det här kan absolut leda till att vi får fler besökare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!