– Det värsta är att man inte får betalt för tiden man jobbar. Man blir lurad varje dag och får ingen respons från arbetsgivaren överhuvudtaget. Personalrummet i Gamleby inhyrs i en gammal industrilokal, en liten skrubb utan fönster, säger Ingemar och fortsätter.
– Man kan inte tro att det här är Sverige 2021. Det är ett under att KLT tillåter detta.
2020 vann Nilsbuss en upphandling och började köra färdtjänst åt Kalmar länstrafik, KLT. Men ganska snabbt började medarbetarna vittna om brister på arbetsplatsen, något som bland annat tidningen Transportarbetaren rapporterat om.
Ingemar Gustavsson, som jobbat i branschen under många år, riktar nu skarp kritik mot sin tidigare arbetsgivare på flera punkter. Det handlar om ofullständiga lönespecifikationer, inarbetad övertid som försvinner och miljöbrister i företagets fordonstvätt.
– På lönespecifikationen står det bara en månadslön och skatteavdrag, ingenting mer. Och det visade sig att företagit dragit mer rast än vad KLT lagt ut på oss, så vi förlorade 45 minuter varje arbetsdag. På ett år blir det ganska stora summor.
Ingemar vittnar också om stora problem med chaufförernas arbetsscheman.
– Vid nästan varje körpass stämde inte start- och sluttiden. Enligt schemat börjar man 06:20, men man måste nästan alltid börja vid 06:00, annars hinner man inte. Ska du hämta en patient vid 06:30 i Odensvi kan du naturligtvis inte börja 06:20.