Toppmöte om Stångådalsbanan

Infrastrukturkansliet som bildades för exakt ett år sedan, stod som initiativtagare till gårdagens regionala möte om infrastrukturen. Nyckelpersoner och beslutsfattare- både lokalt och nationellt, hade samlats för att diskutera hur regionens infrastruktur kan bli bättre.

Vimmerby2011-10-04 06:16

Fredensborgs herrgård i Storebro agerade knutpunkten igår, när företrädare från såväl näringslivet som beslutsfattare på kommunal- regional- och riksdagsnivå samlades för ett gemensamt möte om infrastrukturen. På plats var även representanter från Kalmar läns trafik, Regionförbundet och Trafikverket.

"Måste vara överens"
"Samsyn" var ett tydligt ledord under dagens möte.
- Vi ville få till en riktig dialog med alla parter kring Stångådalsbanan för att få en samsyn kring vad det egentligen är vi vill, säger Michael Leijonhud, ansvarig på infrastrukturkansliet.
- Det går inte att välja ut ett "smörgårsbord" utan vi måste vara supertydliga mot beslutsfattare i de här frågorna. Efter i dag känns det som att det kan komma att bli en äkta samsyn, tillägger han.
I infrastrukturkansliet ingår kommunerna Vimmerby, Hultsfred, Högsby och Kinda. När kansliet bildades för ett år sedan var målsättningen att på sikt ha en restid på två timmar längs Stångådalsbanan mellan Kalmar och Linköping. Samt att bygga en 2+1 väg på hela riksväg 34. Första etappen planeras till nästa höst.
- Till hösten 2012 hoppas vi kunna upprusta Stångådalsbanan där järnvägen är som sämst. Det handlar om sträckan Bjärka Säby-Linköping i Östergötland och är en satsning på 105 miljoner kronor, säger Michael Leijonhud.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om