Även om det är en mindre satsning ser riksdagsledamoten Anders Åkesson (C) det som en tydlig signal för banornas överlevnad.
– Utan den reinvesteringen på kanske en halv miljard kronor som jag bedömer att det handlar om hade järnvägarna genom länet varit dödsdömda, säger han till SR P4 Kalmar.
Av de 800 miljarder kronor som planen omfattar går 1,4 miljarder till Region Kalmar län. Flera politiker i länet är besvikna och kritiska.
– Jag ser Trafikverkets plan som ett gigantiskt underbetyg åt det påverkansarbete som Region Kalmar län har bedrivit, kommenterar till exempel Anders Andersson (KD), oppositionsråd med ansvar för infrastrukturfrågor förslaget i ett pressmedelande.
Riksdagsledamoten Gudrun Brunegård (KD) menar att länet får stå tillbaka för höghastighetståg mellan storstäderna.
Samtidigt finns också de som ser positiva reaktioner.
– Det är positiva steg framåt men samtidigt saknar vi flera viktiga projekt, säger Karin Helmersson (C), ordförande i regionala utvecklingsnämnden i ett pressmeddelande.
De 1,4 miljarder som hamnar i länet ska bland annat gå till en ombyggnation av E 22:an mellan Gladhammar och Verkebäck. Det projektet flyttas dock fram tre år till 2028. Samma väg ska även rustas i södra länet.
Trots att en fortsatt ombyggnation av riksväg 40 till 2+1–väg även mellan Toverum och E 22:an vid Hyttan anses angelägen, finns det inte pengar nog för att ta in den i planen, enligt Trafikverket.
När det gäller förhoppningen om pengar till Stångådalsbanan och Tjustbanan stannar det vid en satsning på det nya EU-anpassade signalsystemet, ERMTS, som ska ersätta det befintliga ATC-systemet.
– Det skapar möjligheter att fortsätta att utveckla tågtrafiken i länet, säger Peter Vretlund (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden och ledamot i regionala utvecklingsnämnden.
Även regionala utvecklingsdirektören, Helen Nilsson, är positiv till den delen och till att Trafikverket vill inventera bristerna på järnvägarna.
– Det är en viktig signal. Det var just utifrån en bristinventering som olika förbättringar har skett på Kust till kustbanan. Vårt aktiva påverkansarbete när det gäller Stångdals- och Tjustbanorna ser vi nu de första resultaten av, säger Helena Nilsson i ett pressmeddelande från Region Kalmar.
Regionen har till februari på sig att yttra sig över förslaget. Regeringen väntas ta beslut före sommaren 2022.