Det säger Diana Pallant som jobbar med säkerhet vid plankorsningar på Trafikverket. Hon känner väl till de senaste tillbuden och även de som skett tidigare om åren.
– Det är förvånande med alla de här tillbuden. I det här fallet är det hur bra sikt som helst, enligt alla våra mätningar och det finns kryss som varnar och en stoppskylt, men ändå räcker det inte. Vi måste titta på det här och göra något, säger hon.
Trafikverkets grundläggande strategi är att se över en lite längre sträcka och inte bara titta på en och en åt gången.
– Vi vill ha bra korsningar, men färre än vad det finns i dag. Därför kommer vi att se över hela sträckan mellan Storebro och Vimmerby och granska varje plankorsning för att se vad som är möjligt att göra.
Det finns uppskattningsvis en handfull oskyddade korsningar utmed sträckan.
Vilka åtgärder kan blir aktuella?
– Det kan handla om att uppgradera en korsning eller om två korsningar ligger nära varandra kan man försöka lägga ihop dem till en korsning och bygga en ersättningsväg på något sätt, säger Diana Pallant.
Hur snart kan ett sånt arbete ske?
– Som planen ser ut nu ska det kunna bli 2024-2025. Det är en komplicerad process att jobba med plankorsningar. Det är många parter inblandade, till exempel markägare, tågförare som har synpunkter och det gäller också trafikanterna i ett område, så det tar sin tid.