Trångt för cyklister på 2+1-väg

Den nya 2+1-vägen vållar problem för cyklister. Det blir helt enkelt för trångt på körbanorna.
- De tänker inte på cyklisterna ett dugg, säger en medlem i cykelföreningen CK Wimer.

Litet utrymme. Den nya 2+1-vägen mellan Vimmerby och Toverum gör trafiken farligare för cyklister.

Litet utrymme. Den nya 2+1-vägen mellan Vimmerby och Toverum gör trafiken farligare för cyklister.

Foto:

Vimmerby2013-12-04 07:26


2+1-vägarna ökar säkerheten i trafiken. I alla fall för bilarna. Men för cyklisterna innebär de en klar försämring av trafikmiljön. Körfälten blir helt enkelt för smala - och som bilden visar finns det inte mycket utrymme över när en lastbil gasar förbi.
- Det är inte så kul att ge sig ut på de här vägarna och jag tycker inte att de tänker på cyklisterna ett dugg, säger en medlem i cykelföreningen CK Wimer.

"Många är rädda"
CK Wimer har växt under de senaste åren och har ett 50-tal medlemmar. En hel del träning förläggs förstås på riksvägarna.
- På sommaren cyklar jag lika mycket som jag åker bil och jag tycker inte om det här. Kommer man från Frödinge och ska ut till Åkebo-rondellen måste man åka igenom hela Vimmerby för att slippa 2+1-vägen, säger cyklisten och fortsätter:
- Det är inte omöjligt att cykla på 2+1-vägarna, men många är rädda för det. Det är inte så kul när en lastbil kör förbi i 90 kilometer i timmen. Det blir att man inte cyklar på de här vägarna.
Det är inte förbjudet att cykla på en 2+1-väg. Det är inte heller påbjudet att cykla på de enskilda vägarna.
- Tidigare var det en riktigt bra cykelväg ut till Frödinge med breda refuger, men nu tvingas man ta gamla vägen. Men ska man vidare mot Toverum finns det ingen väg att välja på. Bygger man 2+1-väg borde man bygga en cykelväg bredvid.
Tidigare var vägsträckan 13 meter bred med två körfält och väl tilltagna vägrenar. Efter övergången till 2+1-väg med mitträcke är ett körfält mellan 3,25 och 3,5 meter. Vägrenen är bara 75 centimeter bred.
- Det blir mycket smalare, men vägen som var tidigare var inte heller bra för cyklister och gångare. Om fyra bilar hamnar i bredd blir det väldigt farligt. Syftet med 2+1-vägar är ju att öka trafiksäkerheten och cyklister är en del av trafikmiljön, säger Trafikverkets projektledare Magne Holm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om