Trafikverket jobbar just nu med en åtgärdsstudie med syfte att hitta en lämplig plats för en samlingshållplats på väg 23/34 i höjd med Storebro. Denna samlingshållplats skulle då ersätta de tre hållplatser som nu finns inne i Storebro samhälle.
– Det är KLT som driver frågan och Vimmerby-Hultsfred är en viktig relation för dem så vill de köra sina bussar så fort som möjligt. I dag kör bussen in i samhället och de som åker och inte ska till Storebro tycker att det tar väldigt lång tid. Kör man istället fort och rakt i huvudnätverket så blir det ett bättre alternativ och en större konkurrent till den privata bilen. Det är bakgrunden till varför man gör detta, säger Lars Bergström, senior utredningsledare på Trafikverket.
Katharina Seijsing, basenhetschef för linjetrafik på KLT, säger att planen för att effektivisera Storebrotrafiken har funnits med länge.
– Sedan 2006 har det här funnits med. Överallt i länet jobbar vi med att bygga starka stråk för kollektivtrafiken och vi ställer oss frågan "vad kan vi göra för att tjäna in restiden?", säger Seijsing.
– Vi vet att kortare restider attraherar fler resenärer och Storebro är en av de orterna som vi lokaliserat. En bra central hållplats skulle göra restiden kortare.
Än så länge är projektet inne i förstudiefasen men Trafikverket tror att åtgärdsstudien ska vara klar inom några veckor.
– Vi har väntat in svar från Vimmerby kommun och när vi har fått det tar det ett par veckor för oss att kvalitétsgranska och säkerställa, och sedan är nästa steg att handla upp någon som gör vägplan för det här. Den bör kunna starta någonstans hösten/slutet på året eller början på nästa år. Sen kan man börja bygga kanske om 1,5-2 år, säger Bergström.
En ny hållplats utmed riksvägen räknas ge kortare restid med kollektivtrafiken mellan Hultsfred och Vimmerby på tre minuter. Den snabbare och rakare resvägen förväntas också leda till att fler väljer att åka kollektivt.
Enligt KLT bör den nya hållplatsen utformas med väderskydd, den måste placeras i anslutning till någon av de planskild korsning som finns utmed riksväg 23/34. Det måste också finnas en säker parkeringsplats för cykel samt gång- och cykelväg (GC-väg) till Storebro.
Var skulle den nya hållplatsen ligga?
– Vi är fortfarande bara i ett tidigt skede. Vi har valt ut fyra olika platser som vi ska undersöka och det är vid säkra passager på riksväg 34.
Vad tror ni de som reser till och från Storebro tycker om att bussen inte längre kör in i samhället?
– Klart att en del får längre till sin hållplats och det kommer säkert komma in synpunkter på det. Men vi har sett på andra ställen, exempelvis Ålem, att när det har gått en tid så ser vi ingen minskning av resandet efter en sådan här förändring, säger Katharina Seijsing.