Säsongen för semlor är i full gång. Uppfinningsrika konditorier har de senaste åren försökt att få till varianter på det klassiska bakverket. Trender som Wienersemla, Lussesemla, Semlewrap, Princessemla och Nutellasemla verkar dock ha svårt att fresta Vimmerbyborna.
– Vi har provat många varianter med olika typer av bulle och smaker på fyllningen, men kunderna väljer i regel den klassiska semlan, säger Wael Al-Tamer som driver Café Paris i Vimmerby.
Varför gillar så många semlan?– Jag tror att när snön och kylan kommer så känner många att de behöver något gott. Kombination med den kardemummakryddade bullen, grädden och en bra mandelmassa tillsammans med en kopp kaffe är svår att slå då, menar Wael Al-Tamer.
Hur många semlor har du gjort som mest på den dag?– Ifjol gjorde vi 800 stycken på fettisdagen. Fler än så är svårt att hinna även att jag tar in extra personal. Då inföll den på den 13 februari så dagen efter var det Alla Hjärtans Dag. Det är skönt att fettisdagen är den 5 mars i år, säger Wael Al-Tamer.
På Bakfickan i Vimmerby har man också valt att lägga fokus på den klassiska semlan.
– Vi har provat några andra varianter tidigare år, men efterfrågan har inte varit tillräckligt stor, säger Jan-Erik Johansson.
Hur lång är er säsong för semlor?– Vi började sälja på Annandag jul. Vi kommer att ha kvar semlan i sortimentet fram till påsk som ligger sent i april i år så säsongen blir ovanligt lång, säger Jan-Erik Johansson.