Trots rekordpriser – därför dröjer dieseldöden

Dieselpriserna höjdes drastiskt efter årsskiftet och alltmer tyder på ett fokusskifte från diesel till el. Men ännu lever dieselbilarna i bilhandeln.

"Nu är det lite tidigt, men jag tror att det kommer påverka att man tänker sig för innan man köper sin bil. Sedan ligger vi redan långt fram i elektrifieringen, elhybrid har ökar markant under året på bekostnad av både diesel och bensin men jag tror att det ökar ännu mer när diesel går upp. Jag hörde att fram till 2030 ska dieseln gå över 30 kronor, då blir det fördelaktigt att åka elbil", säger Kenneth Boman försäljningschef på Engströms Bil.

"Nu är det lite tidigt, men jag tror att det kommer påverka att man tänker sig för innan man köper sin bil. Sedan ligger vi redan långt fram i elektrifieringen, elhybrid har ökar markant under året på bekostnad av både diesel och bensin men jag tror att det ökar ännu mer när diesel går upp. Jag hörde att fram till 2030 ska dieseln gå över 30 kronor, då blir det fördelaktigt att åka elbil", säger Kenneth Boman försäljningschef på Engströms Bil.

Foto: Sofie Olsson

Vimmerby2022-01-11 06:00

Vid årsskiftet höjdes priset på diesel och under måndagen höjdes priset med ytterligare 15 öre litern och ligger därmed på 20:77 kronor vid bemannade stationer, enligt TT. Att dieselpriset höjts kan vara en faktor till att många väljer att inte köpa dieselbilar i nuläget. 

– Vi märker inte riktigt av det ännu och det är ingen som hoppat av någon affär på grund av det här, men det pratas helt klart om det, säger Stefan Sandström, säljchef för BMW på Holmgrens Bil.

På vilket sätt kan det komma att påverka försäljningen?

– Fortsätter det såhär kommer fler att titta på andra alternativ men det är samtidigt fortsatt långa ledtider för leveranser av nya bilar och problematiken med halvledare. Med elpriserna som är nu står många konsumenter med ett ben i varje läger. Det är jättesvårt.

Inte heller på Engströms Bil har man märkt av någon drastisk förändring till följd av det höga dieselpriset. Däremot har man under en längre tid sett elbilarnas framfart.

– Än så länge har det påverkat oss lite. Det var ju vid nyår som den stora ökningen var och det har inte hänt så mycket än, men dieselförsäljningen har gått neråt samtidigt som försäljningen av elbilar har gått upp, säger Kenneth Boman, försäljningschef på Engströms Bil.

Hur ser begagnatmarknaden ut för dieselbilar?

– Begagnade bilar befinner sig i ett annat läge. Det är det brist av och där finns det inte så mycket bilar att hitta. Det är snarare så att prisbilden på begagnade bilar har gått upp. Allt det här med att halvledarna är svåra att få tag i och annat har gjort att man inte går på fullt fart i tillverkningen av nya bilar. Därför är det även svårt att få tag i begagnade bilar. Vi får inte hem så många.

På Skobes i Vimmerby ser man hur det drastiskt ökande dieselpriset kan komma att påverka bilförsäljningen på sikt, även om man ännu inte riktigt är där. Däremot syns det redan nu en skillnad i försäljningen av nya respektive begagnade dieselbilar.

– Det är väl egentligen bara nya bilar som det säljs färre av, begagnade dieselbilar går fortfarande som smör. Priset på bilarna har inte förändras än på grund av bränslepriset, det säljs på väldigt bra. Men det är klart...om priset trycks uppåt kanske det förändras också, säger Jonas Nilsson, säljare på Skobes.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!